Потужний розвиток комунального транспорту у Кропивницькому ліквідував монополію приватних перевізників
Стан здійснення пасажирських перевезень у Кропивницькому та виконання Програми розвитку транспорту у 2019 році стали головними темами наради міського голови Андрія Райковича з керівниками виконавчих органів міської ради у понеділок, 09 грудня.
За інформацією начальника управління розвитку транспорту і зв’язку міської ради Віктора Житника, ринок міських пасажирських перевезень забезпечує найбільш ефективне регулювання економічних процесів, орієнтованих на задоволення потреб людини. Це повною мірою стосується транспортної системи, яка є базовою галуззю економіки та покликана задовольняти потреби населення і суспільного виробництва в перевезеннях.
Основною метою заходів, визначених Програмою розвитку міського пасажирського транспорту та зв’язку у Кропивницькому на 2018-2020 роки, та над якими протягом поточного року працювало Управління розвитку транспорту та зв’язку є :
- створення належних умов для надання населенню доступних, якісних та безпечних послуг з перевезення тролейбусами та автобусами;
- розвиток електро-, та автотранспорту з урахуванням потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями;
- забезпечення сталого функціонування і подальшого розвитку міського електротранспорту;
- підвищення рівня технічного оснащення комунального підприємства «Електротранс» Міської ради міста Кропивницького;
- підвищення ефективності роботи комунального підприємства «Електротранс»;
- оновлення парку КП «Електротранс» сучасним рухомим складом, поліпшення технічного стану наявного парку тролейбусів, автобусів шляхом модернізації та технічного переоснащення.
За результатами проведених конкурсів з перевезення пасажирів у 2018-2019 роках, міські автобусні маршрути загального користування обслуговують 9 підприємств-перевізників, а саме:
комунальне підприємство «Електротранс» Міської ради міста Кропивницького»;
КТ «Автолегіон – Варванської Ю.В.»;
ПП «ОЛІКС»;
ПП «УкрАвтоІнвест»;
ПП «Паритет Сервіс»;
ПП «Автобаз-Кіровоград»;
ФОП Кобченко В.В.;
ФОП Баркар С.М.;
ТОВ «Кіровоград-Євро-Транс».
Рухомий склад автобусів приватних перевізників здебільшого складається з автобусів марки БАЗ (близько 327 одиниць), пасажиромісткістю не більше 22 місць. Незначна частина (15 одиниць) представлена автобусами такої ж марки пасажиромісткістю 45 місць.
Відповідно до вимог чинного автотранспортного законодавства України безпосередня відповідальність та контроль за технічним станом транспортних засобів та станом водіїв покладається на підприємства-перевізників.
- Відповідно до затвердженої мережі автобусних маршрутів у місті обліковується 48 маршрутів загального користування, з яких 30 у режимі маршрутного таксі і 18 – у звичайному режимі руху, - повідомив Віктор Житник. - Загальна протяжність автобусних маршрутів становить 943,1 км. Станом на листопад поточного року на маршрутах міста задіяно 39 автобусних маршрутів. Мережа електротранспорту, у 2019 році представлена сімома тролейбусними маршрутами, проти 5 - у 2018 році, та обслуговується щоденно 31 тролейбусом. Загальна протяжність тролейбусної мережі становить 52,5 кілометри, енергозабезпечення якої забезпечують 6 тягових підстанцій. Протяжність тролейбусних маршрутів складає 158,7 км.
Виконання Програми розвитку міського пасажирського транспорту у Кропивницькому дозволило суттєво поліпшити функціонування міської маршрутної мережі, особливо по віддалених мікрорайонах та тих, де громадський транспорт не курсував багато років.
Для оперативного поліпшення транспортного сполучення таких мікрорайонів міста із міськими закладами соціальної інфраструктури управлінням спільно з КП «Електротранс» протягом звітного періоду запровадило два нових тролейбусних маршрути, що обслуговуються енергоефективними та екологічними тролейбусами з автономних ходом ДНІПРО-Т203, виробником яких є державне підприємство «Виробниче об’єднання Південний машинобудівний завод імені А.М. Макарова». Тролейбуси, а їх у Кропивницькому вже 11 одиниць, були придбані за кошти місцевого бюджету. Ці тролейбуси задіяні на маршрутах № 5 «101-й мікрорайон-Залізничний вокзал» та №7 «вул. Генерала Жадова - мікрорайон Лелеківка», де більша частина маршрутів долається з використанням електричної енергії, що виробляють літій-іонні батареї. Наприклад, ділянку на маршруті № 7, яка розпочинається від зупинки «бібліотека ім. Т.Г.Шевченка» до кінцевої «Лелеківка» та у зворотньому напрямку до зупинки «парк Ковалівський», тролейбуси здійснюють виключно в режимі «автономний хід» - а це 19 км пробігу.
Запровадження на маршрутах міста тролейбусів з автономним ходом дозволило покращити екологічні показники за рахунок скорочення викидів оксидів вуглецю та азоту, а головне – уникнути будівництва нових ліній контактної мережі, вартість будівництва якої на даний час перевищує 13,0 млн грн за кілометр.
В цілому, у разі будівництва контактної мережі, ті ділянки на тролейбусних маршрутах №№ 5 та 7, які транспортні засоби долають в режимі «автономний хід», а це - 19,5 км, потребували б видатків на капітальне будівництво у сумі 253,5 млн грн. Експлуатаційні витрати КП «Електротранс», пов’язані з утриманням 1 кілометра контактної мережі у робочому стані, становлять 235,9 тис. грн на рік.
Протягом звітного періоду забезпечено перевезення спеціалізованим автобусом «АТАMAN» дітей з особливими потребами, які перебувають на обліку в комунальному закладі «Центр соціальної реабілітації (денного нагляду) дітей з інвалідністю». Всього на обліку в ньому перебуває 56 осіб (дітей). Станом на 01.12.2019 року фактичний обсяг транспортної роботи автобуса становить 24,3 тис. км. При цьому, за період з січня по листопад (включно) 2019 року перевезено 27,5 тис. дітей з інвалідністю.
У грудні 2018 року рухомий склад підприємства поповнився двома автомобілями Renault DOKKER. Автомобілі обладнані під'йомниками та спеціальними кріпленнями для перевезення людей з інвалідністю (переважно на візках). Дані автомобілі задіяні для надання послуг службою «соціальне таксі», яка запрацювала з березня 2019 року, та основним призначенням якої є обслуговування осіб з інвалідністю.
Відповідно до Положення про службу «Соціальне таксі», послуга даної служби надається одиноким непрацездатним громадянам, особам з інвалідністю по досягненні 18-річного віку, які не можуть самостійно пересуватися або пересуваються за допомогою палиць, милиць, візків.
Автотранспорт служби «соціальне таксі» використовується для перевезення громадян до підприємств, установ, організацій різної форми власності та підпорядкування, банківських, соціальних, медичних установ, органів місцевого самоврядування, органів виконавчої влади. Станом на 01.12.2019р. послугами служби «соціальне таксі» скористалося 688 осіб Фортечного та Подільського районів міста Кропивницького.
Традиційно на весняно-осінній період Виконавчим комітетом Міської ради міста Кропивницького приймаються рішення щодо організації перевезень, у тому числі безкоштовних, для пільгових категорій громадян, до садово-городніх товариств, що розташовані на території Кропивницького району. На 2019 рік у міському бюджеті міста Кропивницького для цього були передбачені кошти у сумі 667,5 тис. грн.
Для зручності у користуванні громадським транспортом у Кpопивницькому пpацюють 6 електронних табло на зупинках громадського транспорту, які придбані комунальним підприємством «Електротранс» та інформують пасажирів про час прибуття автобусів або тролейбусів на такі зупинки: «Споpтивна школа», «Мікрорайон Ковалівка», «Кiнотeатp «Зоpяний», «площа Богдана Хмeльницького», «Головпоштамт», «Готeль «Київ».
Робота по додатковому придбанню електронних табло буде проводитися і у 2020 році. Орієнтовні місця, де планується встановити електронні табло, це зупинки: «Центральний ринок», «Автовокзал № 1», «вул. Генерала Жадова».
У 2017 – 2018 роках у комунальну власність міста було придбано 30 одиниць автобусів великої та середньої пасажиромісткості (МАЗ-103 та МАЗ-206). Всі транспортні засоби задіяні на ті мікрорайони, які потребували першочергового вирішення питань щодо покращення транспортного обслуговування та створення альтернативи для пасажирів при виборі певного виду перевезень. Заходи з підтримки та розвитку міського автотранспортного господарства дозволили значно поліпшити транспортне обслуговування віддалених мікрорайонів міста, особливо у вечірні години доби, таких як: Никанорівка, Велика Балка, Стара і Нова Балашівка, Завадівка, Кущівка, Катранівка, Новоолексіївка, район Телецентру, сел. Нове, Озерна Балка, Лелеківка.
У Кропивницькому забезпечено без обмежень у місцях та часі пільгові (безкоштовні) перевезення окремих категорій громадян у міському пасажирському транспорті, які мають на це право відповідно до чинного законодавства. Станом на 2019 рік це 28 категорій громадян. Відповідно до даних управлінь соціального захисту населення Подільського і Фортечного районів та управління пенсійного фонду у Кропивницькому їх кількість складає 88553 громадян.
За інформацією Головного управління статистики у Кіровоградській області за 9 місяців 2019 року підприємствами-перевізниками всього перевезено 44923,6 тис. пас., (за аналогічний період минулого року 40202, 9 тис. пас.) з них:
26197,8 тис. пас. автомобільним транспортом (за аналогічний період минулого року 24302, 6 тис. пас.);
18 725,8 тис. пас електричним транспортом (за аналогічний період минулого року 13943,6 тис. пас.);
Тобто обсяги перевезень пасажирів у 2019 році зросли на 11,7% порівняно з аналогічним періодом 2018 року.
Станом на 01 грудня 2019 року на балансі комунального підприємства «Електротранс», зокрема рухомого складу призначеного для перевезення пасажирів, знаходиться 74 одиниці транспортних засобів великої та середньої пасажиромісткості.
За одинадцять місяців роботи КП «Електротранс» у 2019 році перевезено пасажирів автомобільним транспортом на 3,3 млн пас. більше (25,5%) ніж за аналогічний період 2019 року та електротранспортом на 6,4 млн пас. (37,8%) відповідно.