Андрій Райкович: «Робота тризмінна і безперебійна»
За кілька годин у ніч з минулого четверга на п’ятницю з нашумілого об’єкта в Кропивницькому вивезли 8,5 тисяч кубічних метрів землі та залізничні колії. Так розпочався головний етап будівництва стратегічного шляхопроводу, широкому загалу відомого як Арка.
За складністю робіт, кількістю та якістю задіяних ресурсів проект не має аналогів у новітній історії міста – наголошує очільник обласного центру Андрій Райкович. На ранок після старту він звітував журналістам просто на будівельному майданчику.
- «Укрзалізниця» надала спеціалізований монтажний потяг, щоб знімати кліті залізничних прогонів. Демонтаж кабельних ліній проведений. Електроконтактні мережі, високовольтні дроти, по яких електрички їздять, там 25 тисяч вольт напруга. Все це зроблено вночі. Працював сконцентрований на цьому об’єкті великий потенціал спеціалізованої техніки. Є субпідрядники, є велика кількість машин нашого генпідрядника, долучився й «Кіровоградграніт», працює в субпідряді кар’єрною технікою, долучилися київські підприємства. Задіяні більше 40 тільки двадцятикубових самоскидів, фронтальні навантажувачі за раз піднімають п’ять кубометрів ґрунту, оцей екскаватор має два з половиною куби в ковші. Цю роботу неможливо було зробити меншою та простішою ремонтною технікою. На об’єкті було більше 20 тон ґрунту, він зараз вивезений, заскладований, ми вже вийшли на фазу закінчення підготовчих робіт, і в неділю вмонтуємо тіло арки.
Секції тіла, по суті – дуже великої труби з гофрованого металу вагою біля 80 тон, скріплені сімома тисячами болтів. В Україні такого не роблять – конструкцію замовляли в Польщі. Коли ви читаєте цей матеріал, її вже зсунуто по металевих напрямних з місця збірки на місце монтажу. Землю, складену в кагати на території заводу «Ельворті», потім вивезуть. Тіло арки буде відсипатися щебенево-пісковою сумішшю та бетонуватися. 120 тон щебеню різної фракції, який буде використано під час будівництва, на кінець минулого тижня вже були в Кропивницькому.
- Теж цікаве інженерне рішення, спеціальні бетонні насоси будуть закачувати бетон під арку, під трубу. Під нею буде півтора метри ще конструктиву. Спеціальною технікою - катками з шипами, ґрунт над аркою утрамбують до 95-96% щільності. Потім науково-дослідний інститут приходить, робить шурфи, перевірку, і дає дозвіл на те, щоб монтувати залізничні колії та відновлювати рух.
Міський голова нагадав також, що проект реконструкції Арки був однією з основ його передвиборчої програми та втіленням ідеології, яку особисто він вкладає в зміст поняття «містобудування».
- Робота продовжується, дякую за розуміння й прошу вибачення за тимчасові незручності. Але Кропивницький отримає бажану інженерно-комунікаційну розв’язку, яка дозволить якісно і швидко пересуватися по його території. Наше місто близько 50 років потребувало вирішення транспортних питань, транспортних сполучень – ефективних, якісних, швидких. Ми про це всі мріяли – люди, які користуються транспортом. В радянські часи було розпочате будівництво тунельного переходу, але в зв’язку з інженерними помилками він не був реалізований. Залізниця тоді не надала кінцевих дозволів на продовження цих робіт. Тому актуальність, значимість, важливість цього проекту надзвичайно велика. Про це говорять водії, керівники промисловості, небайдужі містяни, які переймаються питаннями містобудівництва.
Розмов було дуже багато, а жодного реального проекту станом на 2015 рік не було, нагадує Райкович. На виході буде односторонній рух по вулицям Левитського та Нікітіна, кільцеві розв’язки – це дасть можливість краще роз’їжджатися транспорту, односторонній рух безпечніший, ефективніший. Все має бути зроблене цьогоріч.
- Робота трьохзмінна, безперебійна, організовані харчування, підвіз людей на об’єкт. Я задоволений темпами, ми вже йдемо з випередженням на 4 години. Це великий результат за двоє робочих діб. Думаю, що на день міста кропивничани отримають справжній подарунок. Будуть ще площадки з квітниками, ми тут зустрінемось і поспілкуємось, підведемо підсумок цієї роботи.
Оплатити її місту дозволили зокрема можливості, надані фінансовою децентралізацією, зазначає мер.
- Будівництво ведеться коштом міського бюджету. Орієнтовна вартість в межах 60 мільйонів гривень. Чому орієнтовна – тому що є дуже велика кількість непередбачуваних робіт. Поряд з будівельниками, інженерами, працюють і проектанти, додатково допроектовують. Ви буквально півгодини тому були свідками, я спілкувався з керівником «Гідросила Груп» і «Ельворті Груп» Павлом Штутманом, вирішували питання про демонтаж інженерних комунікацій, які з’єднують дві частини підприємства. Не буде й пішохідного переходу, який зараз обмежує по висоті рух, він шість метрів, а арка – вісім. Нам краще було б вирішити одноразово ці питання. Всі зацікавлені. Дуже важливо – інженерні комунікації, які в землі. Ви бачили зараз, яка закладена труба водопостачання, три сантиметри товщина, пластикова, дуже еластична, витримує гідроудари. Це новий водопровід до Новомиколаївки, Авіамістечка. Це нова каналізація. Стара під аркою, люди про це знають, постійно протікала, і завжди ці стоки текли по нахилу аж у річку. Зараз це питання буде повністю зняте з порядку денного.
Райкович також подякував керівництву та інженерним службам «Укрзалізниці», без допомоги яких нічого не вийшло б. Ті, в свою чергу, використають тимчасову відсутність руху поїздів через Кропивницький собі на користь.
- «Укрзалізниця» спланувала великий комплекс ремонтних робіт, ремонтують колії на станції Кропивницький, на перегоні в Канатовому, на підході до Цибулевого, буде заміна залізничного полотна. Ми також робимо планові роботи, які не можна було зробити до зупинки руху залізницею, бо інтервал 18 хвилин між поїздами. Мостобудівельники вже є, вже працюють, на «полтавському мосту» знизу. Там земляні бруствери, їх треба закріпити в бетоні, надати міцності цій споруді. Колони також треба залити, поставити опалубки, підлити бетоном, закріпити діафрагми. Це дасть можливість нам бути впевненими в якості інженерної споруди. Те, що ми зверху зробили – це 75% роботи, ще 25% – знизу. Роботи з завершення реконструкції дорожнього покриття на мосту були розмічені в проекті реконструкції «полтавського мосту», і ми не могли викликати підрядника з Київщини тільки на виконання цього малесенького шматка роботи. Зараз вони приступили до закінчення всього об’єму. Отже міст теж буде повністю відбудований.
На захист результатів поточних та майбутніх ремонтів та реконструкцій, міський голова сподівається залучити Національну поліцію. Мова, зокрема, про збереження покриття вулиці Полтавської - прохід великовагового транспорту нею треба мінімізувати.
- Олієжиркомбінату треба диспетчеризувати рух транспорту, який завозить їм сировину на переробку так, щоб вони йшли з маловисківського, бобринецького, криворізького напрямків, а не заходили зі знам’янського та київського. Буде розпорядження міського голови, але цей рух необхідно впорядкувати вже зараз. Дороги і мости будуємо не на рік, їх треба берегти.