Кожна дитина матиме рівні можливості для розвитку: у Кропивницькому затвердили Програму розвитку інклюзивної освіти
У Кропивницькій міській територіальній громаді однією з перших в Україні затверджена Програма розвитку інклюзивної освіти. Депутати підтримали відповідне рішення на 37 засіданні дев’ятої сесії Кропивницької міської ради сьогодні, 25 вересня.
- Програма розвитку інклюзивної освіти Кропивницької міської територіальної громади на 2025–2028 роки є стратегічним документом, що визначає основні напрями, цілі, завдання та механізми забезпечення якісної та доступної освіти для всіх дітей, включаючи тих, хто має особливі освітні потреби, - відзначила начальниця управління освіти міської ради Лариса Костенко. - Вона розроблена з урахуванням сучасних світових та національних підходів до інклюзії та відображає прагнення громади до створення безбар’єрного, рівноправного та гуманного освітнього простору.
Кропивницька громада, як і вся Україна, переживає складний період, пов'язаний зі збройною агресією російської федерації. Це призводить до збільшення кількості дітей, які потребують особливої підтримки та інклюзивного навчання.
Серед них діти з внутрішньо переміщених родин: багатьом з них потрібна психологічна підтримка та адаптація до нового середовища. До закладів освіти Кропивницького зараховано 2086 дітей із числа внутрішньо переміщених осіб, що створює додаткове навантаження на інклюзивну систему.
Особливої уваги потребують також діти, які пережили травматичний досвід, а наслідки війни у вигляді стресу, втрат, перебування в зоні бойових дій можуть спричиняти розвиток особливих освітніх потреб. У місті фіксується зростання кількості дітей з різними типами порушень розвитку: щороку зростає кількість звернень до інклюзивно-ресурсних центрів, які підтверджують наявність особливих освітніх потреб у дітей різного віку. Без системного підходу до інклюзивної освіти існує ризик соціальної ізоляції цих дітей, унеможливлення їхнього повноцінного розвитку та інтеграції у суспільство.
Аналіз поточного стану інклюзивної освіти в Кропивницькому дозволяє виявити як досягнення, так і проблемні аспекти, що потребують вирішення в рамках цієї Програми, звернула увагу Лариса Костенко.
Серед позитивних тенденцій необхідно відзначити позитивну динаміку щодо навчання дітей з ООП в закладах загальної середньої освіти. Для забезпечення рівного доступу до якісної освіти в місті працюють: 33 спеціальні класи при 3 закладах освіти, 83 інклюзивні класи при 21 закладі загальної середньої освіти, 75 інклюзивних груп при 26 закладах дошкільної освіти Кропивницького. Це свідчить про готовність закладів надавати інклюзивну освіту у разі зростання попиту на неї.
Сьогодні у громаді функціонують три інклюзивно-ресурсних центри, які надають комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей, розробляють індивідуальні програми розвитку та забезпечують методичний супровід педагогів.
ІРЦ міста провадять діяльність з урахуванням таких принципів, як повага та сприйняття індивідуальних особливостей осіб, дотримання найкращих інтересів особи, недопущення дискримінації та порушення прав особи, конфіденційність, доступність освітніх послуг з раннього віку, міжвідомча співпраця.
Проблемами і викликами сьогодення Лариса Костенко назвала недостатнє фінансування інклюзивної освіти, що призводить до нестачі сучасного корекційного та реабілітаційного обладнання, кадровий голод із дефіцитом кваліфікованих фахівців, таких як корекційні педагоги, логопеди, психологи, реабілітологи.
Крім того, багато освітніх закладів не мають належних умов для навчання та перебування дітей з ООП, зокрема, відсутні пандуси, спеціалізовані туалети та навчальні матеріали, адаптовані під потреби цих учнів.
Шляхи вирішення проблем після прийняття програми теж відому: збільшення фінансування, залучення додаткових коштів з місцевого бюджету та грантів на розвиток інклюзивної освіти, придбання спеціалізованого обладнання та організація корекційних занять, професійна підготовка педагогів, покращення матеріально-технічної бази, адаптація приміщень закладів освіти до потреб дітей з ООП, встановлення пандусів, ліфтів, обладнання сенсорних кімнат та спеціалізованих кабінетів, розширення штату фахівців.
Реалізація Програми дозволить досягти високих результатів, переконана Лариса Костенко. Зокрема, це забезпечення рівного доступу, підвищення якості освіти, створення безбар’єрного простору, професійні та мотивовані кадри, повноцінна соціалізація, формування інклюзивної культури, підвищення рівня толерантності, емпатії та поваги до різноманітності серед усіх мешканців громади, ефективна взаємодія між усіма учасниками освітнього процесу та соціальними партнерами, стійкий розвиток.
Фінансування Програми здійснюватиметься за рахунок коштів бюджету Кропивницької міської територіальної громади, державної субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, коштів міжнародних фондів, грантів та проєктів, благодійних внесків та спонсорської допомоги, інших джерел, не заборонених законодавством України.
- За розрахунком, потреба у фінансуванні Програми на виконання заходів у 2025-2028 роках складає 1,311 мільйона гривень, але ця сума буде коригуватися паралельно із її реалізацією, - зазначила Лариса Костенко.