Професійна компетенція: кропивницькі педагоги успішно пройшли сертифікацію
Майже два десятки вчителів початкових класів із 15 кропивницьких шкіл пройшли зовнішнє оцінювання професійних компетентностей і днями отримали відповідні сертифікати. Четверо педагогів пройшли сертифікацію вдруге. Що дає сертифікація вчителю, як тестування позначається на навчальному процесі, про отриманий досвід і емоції розповіли вчителі початкових класів, вчителі вищої категорії Юлія Зозуля з ліцею імені Шевченка і Дмитро Панов з ліцею "Максимум", які набрали найбільшу кількість балів.
Що таке сертифікація? Це зовнішнє оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника, що здійснюється шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи. Запровадження даного проєкту розпочалося 2019 року, а вже цього року, не зважаючи на складні умови, пов’язані з війною, на проходження сертифікації в Україні зареєструвалися майже 1800 педагогів. Як повідомила начальниця управління Державного Служби якості освіти в Кіровоградській області Лілія Синчук, на Кіровоградщині для проходження сертифікації зареєструвалося 52 вчителі.
- Сертифікація відбувалася в три етапи: незалежне тестування, самооцінювання і вивчення практичного розвитку. Після проходження всіх етапів до фінішу дійшли і отримали сертифікати 33 вчителя, з яких 18 кропивничан. До речі, четверо кропивницьких вчителів початкових класів успішно пройшли сертифікацію вже вдруге. Це гарний результат, - розповідає Лілія Синчук.
Одними із більш як пів сотні педагогів, які отримали відповідний сертифікат, є кропивницькі вчителі початкових класів, вчителі вищої категорії Юлія Зозуля з ліцею імені Шевченка і Дмитро Панов з ліцею “Максимум”.
- Сертифікацію проходила вперше. Я давно зважувалася на це, розмови велися в колективі і саме колеги підштовхнули мене на цей крок, бо постійно переконували мене, що я зможу, що вони в мене вірять, - розповідає Юлія Зозуля. - Найбільше хвилювання викликало ЗНО, бо для мене це було щось нове, адже в період навчання не доводилося проводити зріз знань саме у цій формі. Це було не схоже на атестацію, яку вчителі проходять кожні п’ять років. Але на сайті якості освіти є пробні тести, з допомогою яких можна перевірити рівень своїх знань і професійних якостей.
Вчителька каже, важливо мати внутрішню мотивацію, самому зрозуміти, чого ти хочеш від своєї професії, підвищити свою самооцінку.
- Для мене це був виклик, я дізналася свої сильні та слабкі сторони і це дуже добре, бо зрозуміла, що мені потрібно "підтягнути". Під час тестування хвилювалася, чи вистачить мені часу, бо питання там були дуже різні — і з математики, і з фізики, і з хімії, одним словом, потрібно мати дуже різнобічні знання. Але я впоралася. Участь у сертифікації — це цінний досвід. Він дає впевненість, стимулює до саморозвитку, руху вперед. Отримавши сертифікат я можу тепер вчити не тільки дітей, а й своїх колег-вчителів, - ділиться першим досвідом Юлія Зозуля.
Дмитро Панов сертифікацію цьогоріч проходив вдруге. Має досвід не тільки перевірки якості знань, а й сам уже був експертом, перевіряв колег з інших областей. Про сертифікацію розповідає впевнено і переконаний, що саме за нею майбутнє.
- Сертифікація — це об’єктивна оцінка, спосіб самовпевнитися, правильно себе оцінити і зрозуміти, чи правильному напрямку ти рухаєшся. Сертифікація якраз і підтверджує, що ти робиш все правильно, що зростаєш у професії, а не тупцюєш на місці. Вона дає можливість учителю розвиватися, крім того, це ще й стимул, бо після оцінювання професійної компетентності вчитель отримує наступну категорію і відповідну доплату до заробітної плати, що теж мотивує. Це гарний шанс для молодих вчителів, які на початку кар’єри отримують невелику заробітну плату. Перший раз сертифікацію проходив у 2019 році, тоді зі мною участь брали троє моїх колег. Сьогодні у нашому навчальному закладі сертифікати професійних стандартів мають майже всі педагоги, - розповідає Дмитро Панов і додає: сучасні діти дуже розвинені і вчителям потрібно не тільки їх вчити, а ще й за ними встигати вчитися. А ще - отримані нові знання передавати учням.
Обоє педагогів, щойно отримавши свіжі сертифікати професійних стандартів переконані — через три роки знову складатимуть ЗНО і виконуватимуть завдання, щоб підтвердити професійну якість.
- Щодо якісного складу вчителів, які пройшли сертифікацію протягом чотирьох років: 40% від загальної кількості — це педагоги з високим рівнем професійної майстерності, вони мають вищу категорію і педагогічне звання. 25% - вчителі І та ІІ категорії, 35% - молоді спеціалісти. Значна кількість сертифікованих вчителів стали освітніми експертами і долучилися до процедури уже в новому статусі, - розповіла начальниця управління освіти Кропивницької міської ради Лариса Костенко. - Що стало запорукою успіху наших педагогів? У першу чергу — розуміння значущість своєї роботи у процесі реформування української освіти. По-друге, наші педагоги відчували постійну підтримку на всіх етапах їх участі у сертифікації з боку адміністрації закладів освіти. Вагомою є підтримка місцевої влади, адже всі наші сертифіковані вчителі своєчасно і безперебійно отримують щомісячну доплату. Для вчителів міста Кропивницького цей проєкт є успішним.
Очільниця управління державного оцінювання якості освіти Лілія Синчук каже, наступного року до сертифікації планують залучити, крім вчителів початкових класів, ще й педагогів базової середньої школи — вчителів математики й української мови. А в перспективі сертифікацію проходитимуть і керівники шкіл.
- Сертифікація — це імідж навчального закладу, це знак якості. Переконана, що з часом вона замінить атестацію вчителів, - говорить Лілія Синчук.