Громадський транспорт у Кропивницькому – для пасажирів, а не навпаки
Нещодавно парк тролейбусів КП «Електротранс» поповнився двома десятками нових машин. Це суттєво поліпшило пасажирські перевезення на центральних напрямках. Відновлено й тролейбусний маршрут №9, про що схвально відгукуються кропивничани.
Однак, на жаль, скарг на незадовільну роботу перевізників надходить ще багато. Справа в тому, що чимало віддалених мікрорайонів не мають тролейбусного сполучення із центральною частиною міста. Їх обслуговують приватні перевізники, серед яких, на жаль, не всі сумлінно ставляться до виконання своїх обов’язків. Вигравши конкурс на право перевезення пасажирів, дехто із них чомусь відразу починає страждати на «амнезію» – забуває, що в угодах обумовлено, скільки маршрутокі з якою періодичністю повинні їздити, про те, що маршрути слід обслуговувати і ввечері, і в суботу та неділю, що є графіки, порушення яких призводить до переповненості автобусів у години пік. Про це свідчать постійні скарги на незадовільну роботу перевізників від мешканців Завадівки, Великої Балки, правобережної Лелеківки.
Про це говорив на апаратній нараді в міській раді, що відбулася 30 січня, і міський голова Кропивницького Андрій Райкович, який чує нарікання на переповненість маршруток від мешканців міста під час особистих прийомів та зустрічей. І не лише говорив, а й звернувся до керівника міського управління розвитку транспорту і зв’язку з вимогою поліпшити пасажироперевезення.
Із запитаннями про можливі варіанти цього поліпшення «Вечірня газета» звернулася до керівника профільного міського управління Олександра Вергуна.
– То яким же чином, урешті-решт, Олександре Сергійовичу, міська влада, зокрема управління, яке ви очолюєте, має намір поліпшити роботу приватних перевізників (передусім – у віддалених мікрорайонах та у вечірній час на всіх маршрутах)?
– Співробітники нашого управління підготували лист-вимогу до всіх керівників автотранспортних підприємств, які перевозять пасажирів у Кропивницькому, і їм усім вручили. У ньому зазначено, що перевізники мають особисто контролювати роботу своїх підлеглих у віддалених мікрорайонах, працювати згідно із затвердженими паспортами маршрутів, розробити графіки роботи водіїв у вечірній час – після 19 – 20-ї години – і чітко їх дотримуватися. Управління ці графіки розгляне і узгодить, після чого їх мають розмістити в салонах громадського транспорту.
– А якщо й це не подіє?
– Тоді з порушниками буде розірвано угоди на перевезення пасажирів. Перевірятимуть дотримання умов цих угод не лише спеціалісти міського управління розвитку транспорту і зв’язку, а й обласного управління Державної служби України з безпеки на транспорті. Разом перевірятимемо, складатимемо акти, протоколи і у випадку недотримання умов угод розриватимемо їх.
– Чимало містян, що мешкають на околицях, пізно ввечері після роботи не потрапляють на останні рейси…
– Це так, багато хто працює допізна, наприклад, у супермаркетах – до 22-ї години. І не встигає на останні рейси автобусів у віддалені мікрорайони. Візьмемо для прикладу маршрут № 8: черговий автобус вирушає від зупинки «Центральний ринок» о 22:10. Тож є
необхідність у тому, щоб він від’їжджав о 22:40 чи о 23:00. Над затвердженням нового часу роботи останніх рейсів працюватимуть як управління, так і перевізники. Але потрібно ще й дотримуватися автотранспортного законодавства, у якому сказано, що транспортний засіб до закінчення доби, 24:00, має бути готовим до роботи зранку і перебувати на території підприємстві. Водієві ж іще потрібно заправити машину, а технічній службі експлуатації підприємства перевірити її справність.
– Від початку нинішнього року ширяться чутки про подорожчання проїзду в маршрутках. Цього ніяк не можна уникнути?
– Навряд. Ціни на запчастини до автобусів і на пальне постійно зростають, до того ж, із початку року зросла мінімальна заробітна плата і нарахування-податки з неї, які сплачують власники автопідприємств. Не виплачувати нову «мінімалку» вони не можуть, бо за це їм загрожують багатотисячні штрафи. Тому підприємства-перевізники в Кропивницькому, як і в інших населених пунктах України, подають до міської ради свої розрахунки щодо підняття вартості проїзду одного пасажира. Їх обґрунтованість зараз перевіряють наше управління та міське управління економіки. Перевізники пропонують запровадити за одну поїздку одного пасажира плату в середньому в розмірі п’яти гривень, а на маршруті № 274 – шести (для автобусів, що працюють у режимі маршрутного таксі) і чотирьох (звичайний режим руху). Подорожчання, напевно, не вдасться уникнути, бо в іншому випадку автобуси перевізників просто не виїдуть на маршрути.
– На відшкодування перевезення пільговиків автомобільним транспортом у цьогорічному міському бюджеті передбачено 5 мільйонів 487 тисяч гривень. А пільговиків у нас майже 70 тисяч осіб, які становлять 60 відсотків пасажирів. З такими цифрами нелегко і заплутатися.
– Щоб не заплутатися й полегшити облік і контроль у царині перевезень пільговиків, а також аби водії займалися лише керуванням громадським транспортом і не «підробляли» кондукторами, Верховна Рада України 17 січня ухвалила закон про впровадження в міському громадському транспорті електронного квитка. Законом передбачено введення автоматизованої системи обліку оплати проїзду і електронного квитка через три місяці з дня його офіційної публікації. У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що запровадження автоматизованої системи обліку оплати за проїзд матиме низку економічних переваг. Зокрема, електронний облік пасажиропотоку на маршрутах громадського транспорту надасть змогу оцінити реальний обіг грошових коштів і відповідно оцінити обґрунтованість тарифів на перевезення і можливість оновлення автопарку перевізника. Ця система забезпечить можливість зручної, швидкої оплати та контролю проїзду, а також скоротить час затримки громадського транспорту на зупинках. Запровадження електронного квитка має забезпечити як більшу безпеку на дорогах, так і неможливість приховування доходів від перевезення пасажирів. Справа ця нова, тому по всій Україні зараз їздять спеціалісти, які впроваджуватимуть електронний квиток, і пояснюють особливості його введення і дії. Такі презентації відбудуться і в нас у міській раді наступного тижня.
– Альтернативою або ж доповненням до автомобільного громадського транспорту є електротранспорт. Із придбанням двадцяти нових тролейбусів кропивничани вже відчули значну користь від нього. Однак на правобережну Лелеківку, Завадівку, Велику Балку, у селища Нове та Молодіжне тролейбус не поїде, а наявні нині в місті автобуси не завжди справляються з перевезенням пасажирів з названих мікрорайонів.
– Задля додаткового перевезення пасажирів із названих мікрорайонів міська влада планує цьогоріч придбати десять тролейбусів з автономним ходом від акумуляторів чи дизель-генераторної установки, яка забезпечує роботу електрогенератора тролейбуса, що виробляє електроенергію. Для цього вже розпочато розроблення інвестиційних проектів для придбання комбінованих транспортних засобів у комунальну власність міста. Минулого тижня я разом з керівниками КП «Електротранс» Олександром Луценком і міського управління економіки Андрієм Паливодою побував на мінському підприємстві
«Белкоммунмаш», яке, окрім звичайних тролейбусів, випускає машини-гібриди, які можуть їхати без енергоживлення від контактної мережі за допомогою акумуляторних батарей або дизель-генератора. Ще раніше відвідав Кривий Ріг, де спеціалісти тролейбусного управління звичайні тролейбуси обладнують дизель-генераторами, камерами відеоспостереження, бездротовим інтернет-зв’зком. Криворіжці ставлять дизель-генераторні установки нідерландського виробництва, які безперебійно працюють у наших кліматичних умовах.
Зважаючи на те, що ціна акумуляторів для тролейбусів-гібридів чимала і що їх ємності вистачає на нетривалий час, дизель-генератори, які дешевші і які (з огляду на досвід криворіжців) можна навчитися самотужки ставити на тролейбуси, для нашого міста найкращим варіантом тролейбуса з автономним ходом є тролейбус із дизель-генераторною установкою. От їх і можна буде в години пік пускати у віддалені мікрорайони Кропивницького. Водії, доїхавши до краю контактної лінії, опускатимуть штанги і їхатимуть далі на електроенергії, яку вироблятиме електрогенератор тролейбуса від дизельного двигуна.
– Хороша перспектива. Але поки що – перспектива, а дотримання графіку руху водіями громадського транспорту пасажири хочуть уже сьогодні…
– Для контролю за перевезенням пасажирів у громадському транспорті найкраще слугують спільна для них диспетчерська та встановлення на автобусах і тролейбусах пристроїв GPS-навігації. Зараз усі тролейбуси КП «Електротранс» під’єднані до такої системи або ж їх під’єднують до неї. Їхній рух координують з диспетчерської підприємства. У тестовому режимі нині діє така ж система на автопідприємстві «Укравтоінвест», яке обслуговує маршрути № 5а, 8, 11, 103, 126 (витрати на обслуговування системи – ще одна складова видатків підприємства). У подальшому бажано, щоб усі перевізники підключилися до міської диспетчерської служби на КП «Електротранс» (її нещодавно було модернізовано: встановлено нове програмне забезпечення, замінено оператора з Кривого Рогу на місцевого, з яким комунальне підприємство уклало відповідний договір). Тому в умовах наступних конкурсів буде вимога до охочих перевозити в місті пасажирів щодо обов’язкової наявності в автобусах пристроїв GPS-навігації та їх підключення до міської диспетчерської служби.
– Чи заплановано найближчим часом відродити ті маршрути, які раніше обслуговувало автопідприємство «Автобусний парк 13527»?
– На цих маршрутах їздили автобуси середньої і великої пасажиромісткості. А перевозили вони пасажирів з правобережної Лелеківки, Старої і Нової Балашівки (№ 111, 111б), Великої Балки (№ 118), Арнаутового, Масляниківки й Никанорівки (№ 116), району телецентру (№ 102), а також курсували центральними магістралями (№ 100, 101 і 150). Три тижні тому управління розвитку транспорту і зв’язку оголосило конкурс на ці маршрути. Але, на жаль, уже вкотре ніхто з перевізників не захотів працювати на них. Основна причина в одній з вимог – наявність автобусів середньої (не менше 25 місць для сидіння) і великої пасажиромісткості.
Зараз спеціалісти нашого управління переконують перевізників у необхідності мати автобуси названих класів і брати участь у конкурсах на перевезення пасажирів у згадані мікрорайони.
– Міський голова Кропивницького Андрій Райкович на апаратній нарад 30 січня розповів, що йому скаржаться містяни на роботу маршрутників на Катранівці, Кущівці, Великій Балці. То що ж там відбувається?
– Після наради спеціалісти міського управління розвитку транспорту і зв’язку перевірили роботу водіїв на названих маршрутах. Машин там було по одній-дві, тепер контролюємо, аби їздило більше. На Великій Балці люди нарікали на роботу автобусів у ранкові години пік. Тепер там щодня о 7:30 від зупинки «Провулок Ананіївський», що на вулиці Чайковського, відправляється «проміжна» машина (тобто від’їжджає не з кінцевої зупинки). Великобалківці вже на цю зупинку виходять спеціально в конкретний час.
Перевізник також готовий організувати відправлення «проміжної» маршрутки приблизно о 7:20 від зупинки біля крамниці «Візит». Завдяки цьому на Великій Балці в години пік пасажири вже не скаржитимуться на роботу громадського транспорту. А на правобережній Лелеківці та Старій Балашівці «проміжні» маршрутки їздять уже цілий рік.
– Насамкінець про вічне: у мікроавтобусах окремі водії не припиняють неввічливо поводитися і влаштовувати гучні «дискотеки». Куди скаржникам на це неподобство скаржитися чи телефонувати?
– Приходити – до міського управління розвитку транспорту і зв’язку, що знаходиться на третьому поверсі будівлі міської ради, а телефонувати за номерами: 24-48-00 і 24-58-98. Розглядаємо всі скарги, зокрема й за участі скаржника, водія та керівника автопідприємства, де той працює. Реагуємо на всі законні вимоги пасажирів.
Джерело: http://vechirka.com.ua/