Contra spem spero! Надія крізь відчай бринить в сучасні українській музиці
VIІ Всеукраїнський фестиваль-конкурс української академічної музики «Класик-проект», присвячений 120 річниці від дня народження видатного композитора-земляка Юлія Мейтуса, тріумфально триває у Кропивницькому, об’єднуючи шанувальників української музики.
У четвер, 26 січня, фестивальну естафету підхопили відразу двоє надзвичайно талановитих майстрів, справжніх чародіїв роялю та скрипки: піаніст і композитор Олег Безбородько та скрипаль Орест Смовж.
У виконанні Олега Безбородька прозвучали не тільки відомі твори Миколи Лисенка, Лева Ревуцького, Бориса Лятошинського, а і власні авторські п’єси.
Хочеться відзначити, що саме кропивничани стали першими слухачами прем'єри скрипкової сонати Олега Безбородька "Голосій-Соната", створеної під враженням від картин художника київського сквоту «Паризька комуна» Олега Голосія, який трагічно загинув 30 років тому. Третя частина сонати, навіяна відомим полотном українського майстра «Психоделічна атака блакитних кроликів», що зберігається в Художній галереї і музеї Келвінгроу в Глазго, підняла глядацький зал у щирих і бурхливих оваціях.
А кульмінацією концерту стали «Contra spem spero!» від дуету з Орестом Смовжем - варіації на тему вальсу Діабеллі, які мають власну цікаву передісторію. Її розповів сам Олег Безбородько.
Видавець Антоніо Діабеллі по завершенні наполеонівських війн придумав благодійний проект: він розіслав складений ним вальс кільком десяткам провідних австрійських та німецьких музикантів із пропозицією написати на нього власну варіацію.
Людвиг Бетховен теж отримав таку пропозицію. Він був невисокої думки про створений Діабеллі вальс і запропонував не одну, а 33 власних варіації. Вони стали одними із найвідоміших фортепіанних творів композитора, написаних останніми роками життя. Цикл із тридцяти трьох мініатюр, різко контрастних між собою, але пов'язаних єдиною драматургічною лінією розвитку, жанрово трансформував простенький вальс, перетворював його то на урочистий марш, то на скерцо, то на музику роздумів, то на величний хорал чи фугу.
З пропозицією повторити історію і написати власну варіацію вальсу Діабеллі до Олега Безбородька звернулася Мирослава Которович.
19 серпня 2022 року на свято Преображення Господнього вона йому написала: "Олег, прошу тебе зробити варіацію на тему Вальсу Діабеллі, як колись це зробили австрійські композитори, щоб зібрати гроші для вдів і сиріт після наполеонівських воєн. Напиши варіацію на тему бездарного вальсу (бездарного за словами Бетховена, який створив на нього цілих 33 геніальні варіації), що об'єднав 200 років тому австрійців, а зараз і нас в темі абсурдності війни".
А вже 24 серпня 2022 року у День Незалежності України, незважаючи на безперервні тривоги, Олег робить те, що любить робити понад усе на світі: прогулюється вулицями рідного Києва... не прогулюється -- летить на крилах, тому що його переповнює, в ньому бринить Надія скрізь Відчай: мелодія бездарного вальсу, преображена безсмертними рядками Лесі Українки. Contra spem spero!
Сьогодні, 27 січня, у фестивальній програмі - урочистий концерт «Юлій Мейтус. Золоті сторінки української музики». Кропивничани та гості міста знову запрошуються до концертної зали музичного коледжу, де о 15.00 розпочнеться справжнє свято української музики: звучатимуть твори Юлія Мейтуса та мелодії українських композиторів у виконанні членів журі Фатіми Чергіндзії, Олега Безбородька, скрипаля Ореста Смовжа, кращих музичних колективів та солістів Кропивницького музичного фахового коледжу, музичної школи №2 ім. Ю. С. Мейтуса та муніципального хору «Елефтерія".