Аутизм – це не вирок, це – продовження життя!
Напередодні 2 квiтня - Всесвiтнього дня поширення iнформацiї про проблему аутизму у міській раді Кропивницького говорили про сучасні реалії та перспективи розвитку надання допомоги дітям з розладами спектру аутизму.
Про напрацьовані методики роботи з такими дітками, власний досвід розповіли журналістам під час прес – конференції у міській раді начальник відділу інспектування закладів освіти Світлана Кумпан, завідувач міської психолого-медико-педагогічної консультації Олена Дорошенко та керівники закладів освіти, як спеціальних, так і комбінованого типу з інклюзивними класами.
- Про аутизм в Україні розпочали говорити зовсім нещодавно, - відзначила Світлана Кумпан. – Сьогодні благодійні та недержавні громадські організації часто висловлюють стурбованість ситуацією, яка склалася щодо осіб з розладами аутичного спектру. Тож нашою головною метою є реальне покращення життя дітей з аутизмом шляхом забезпечення їм рівного доступу до освіти, охорони здоров’я, соціальної та економічної сфер життя, створення для таких дітей розгалуженої системи допомоги.
У роботі з особливими дітьми Кропивницький не пасе задніх, наголосила Олена Дорошенко.
- Кропивницький сьогодні перебуває у трiйці мiст, де змогли найкраще органiзувати роботу з особливими дiтками, - підкреслила завідувач консультації. – Найвищою відзнакою для нас є той факт, коли дитинка – аутист займається у звичайному класі загальноосвітньої школи і цього ніхто не помічає. Найбільшою проблемою для нас, практикуючих психологів, педагогів, лікарів є брак спеціальних програм і методик. Ми регулярно беремо участь у різноманітних тренінгах, які проводять провідні фахівці з інших держав, регіонів України, а найдорожчим надбанням для нас є наш досвід.
Першими, хто зустрічає таких діток у процесі соціалізації, стають вихователі дитячих садочків.
- У нашому садочку № 47 “Горобинка” створено три спеціальних групи для особливих дітей, де перебувають 36 вихованців, з яких семеро – аутисти, - говорить завідувач закладу Лариса Самаріна. – Маємо прекрасно облаштовані кабінети: дефектолога, логопеда, що дозволяє організовувати якісну допомогу дітям. В таких випадках надзвичайно важливо, щоб спеціалісти починали працювати з малюками якомога раніше – це запорука успішного результату.
На жаль не всі батьки ставляться відповідально до майбутнього своїх дітей. Загалом по області обліковується 120 діток з розладами спектру аутизму, які звернулися за соціальною допомогою. Насправді таких дітей значно більше, але їх не поспішають привести до спеціалістів, звернула увагу Оксана Чеканова – практичний психолог міської психолого-медико-педагогічної консультації.
Щоб дітки краще адаптувалися, спеціалісти ясел-садочка №73 “Червона квіточка” починають працювати з ними і їхніми батьками ще за рік до прийому, підкреслила завідувач закладу Валентина Давидченко.
- У такий спосіб ми ефективніше віднаходимо контакт із дитиною, а це надзвичайно важливо, щоб малюк почав довіряти нам, - пояснила Валентина Давидченко. – У такому випадку з’являється велика надія, що дитинка піде із садочка до загальноосвітнього навчального закладу.
Коли прийде час збиратися до школи, батьки особливих діток мають вибір – віддати їх до спеціалізованого закладу, чи долучитися до інклюзивної освіти і повести першокласника у звичайну школу, у звичайний клас.
У спеціальній загальноосвітній школі №1, де до речі також працюють дошкільні групи, є свої переваги. Тут створені для таких дітей максимально комфортні умови. До обіду у них триває навчальний процес, де вони вичають усі предмети, окрім іноземної мови. Після уроків –виховний процес. За словами директора школи Наталії Станкевич, надзвичайно велика увага в стінах школи приділяється урокам праці. Дітям, а їх сьогодні навчається в закладі 170, такі уроки надзвичайно подобаються, вони люблять займатися творчістю і це допомагає їм у розвитку.
- У нас дуже гнучка система освіти і виховання, - відзначила Наталія Станкевич. – в разі потреби, дитина може скористатися можливістю індивідуального навчання. Про результати нашої роботи свідчить той факт, що під час концерту в рамках акції “Під сузір’ям доброти”, який своїми силами давали наші вихоанці, гості не могли повірити, що перед ними виступають дітки з особливими потребами.
А от директор загальноосвiтньої школи №29 Лариса Смага впроваджує в закладі iнклюзивну освіту. Цього року до школи прийшов хлопчих-аутист, який до цього перебував на індивідуальному навчанні. Головною перевагою такого виду навчання є тісний контакт дітей, атмосфера щирості і допомоги, яка панує в класі.
- Я три роки працюю з хлопчиком Тарасом, - говорить вчитель інклюзивного класу ЗОШ №29 Людмила Мальована. – Особливі умови, які нам вдалося створити – це дружні, доброзичливі стосунки між дітьми. Цей хлопчик так само потрібен нашим дітям, як і вони йому. Виховати милосердя, толерантність у дітей в теоретичний спосіб неможливо. Це можна зробити тільки практично при реальному контактуванні. Тарас потягнувся до своїх ровесників хлопчаків, йому подобається їх рухливість.
Ще один заклад з інклюзивними класами – НВО №26. Як повідомив заступник директора з навчально-виховної роботи закладу Юрiй Воронов, у школі функціонують 7 iнклюзивних класiв, в яких навчаються 78 учнiв, у тому числі аутисти.
- Ми набрали у кожний клас не більше 12 дiтей, - зазначив Юрій Воронов. – У такому випадку кожній дитині є можливість приділити максимальну увагу. Гордістю школи став учень, який по закінченню закладу зумів продовжити своє навчання в професiйно-технiчному училищі.
Взагалі, аутизм - це не вирок, це – продовження життя. Так завжди говорить мамам особливих діток практикуючий психолог Оксана Цеба. Як правило, мами таких діток самі надзвичайно творчі особистості і це передається малюкам. Яскравим свідченням цьому стала виставка творчих робіт, виконаних ними у найрізноманітніших техніках. Багато майстерно виконаних робіт сьогодні представлені на виставці у міській раді.