Андрій Райкович: я готовий працювати 24 години на добу, щоб школи Кропивницького досягли європейського рівня
Серпнева педагогічна нарада у Кропивницькому знайшла своє продовження у діалозі батьківської громадськості з міським головою, профільним заступником міського голови, керівництвом управління освіти міської ради і адміністраціями закладів освіти обласного центру у четвер, 30 серпня.
Члени громадської організації «Батьківська рада» прийшли зранку до міської ради щоб висловити свою побажання і бачення організації навчального процесу у школах Кропивницького. Зважаючи на те, що більшість порушених під час зустрічі питань стосувалися конкретних шкіл міста, міський голова Андрій Райкович запропонував розширити формат діалогу і долучити до обговорення керівників закладів освіти міста.
Тож о 14.00 така розмова – складна, важка, але вкрай необхідна, як для представників влади, як для педагогів, так і батьків кропивницьких школярів перед початком нового навчального року відбулася.
- Переконаний, що загалом рівень викладання освіти у Кропивницькому відповідає сучасним стандартам, а міські заклади дають належну якість підготовки учнів, - відзначив у вступному слові очільник міста. – Я, у свою чергу, робив і роблю усе належне, щоб кропивницькі школи мали усі необхідні для цього можливості виправдати сподівання батьків на забезпечення високого рівня знань своїх дітей, щоб навчально – виховний процес був забезпечений у повній відповідності до вимог сучасної української школи, як це вимагає уряд держави Україна. І я думаю, що спільно з депутатським корпусом міської ради ми зможемо організувати і профінансувати всі процеси, пов’язані з навчанням на засадах професійності і прозорості їх впровадження.
Освіта була, є і буде пріоритетом у діяльності чільної міської влади, запевнив учасників зустрічі Андрій Райкович. При тому, що формульні розрахунки державної субвенції зменшили величину її надходження на потреби закладів, міський бюджет щороку збільшував власні видатки на утримання шкіл, здійснення необхідних капітальних ремонтів, закупівлю обладнання, забезпечення харчування дітей. Це проблема, наголосив міський голова, що впродовж багатьох років стану приміщень шкіл міста не приділялася належна увага. Зрозуміло, що в один рік не зробиш капітальні ремонти в усіх класах і кабінетах усіх закладів освіти міста, але цей процес із року в рік набирає обертів і неозброєним оком видно, як відновлюються спортивні зали, осучаснюються харчоблоки, утеплюються стіни, замінюються вікна і двері.
Від тієї величезної кількості проблем, які ще належить вирішить у школах, виникає і більшість непорозумінь, пов’язаних із збиранням колективних грошей на потреби класу і закладу. Часто батьки самостійно, із власного бажання не хочуть чекати наступного року, щоб зробити ремонт у класі та забезпечити кращі умови навчання школярів і виконують його власним коштом, або вирішують придбати щось із сучасного обладнання. Такі факти є.
- Я суворо заборонив директорам шкіл збирати благодійні внески, - наголосив Андрій Райкович. – Керівники знають – якщо до мене дійде інформація про побори, то покарання дійсно буде суворим. Сьогодні я їх ще раз попереджую про неприпустимість подібних дій. Не можна допустити, щоб вимога здавати гроші на потреби школи ділила батьків на багатих і бідних, не можна розвішувати ярлики. І повну відповідальність за такі дії несуть директори шкіл. Тож я звертаю їхню увагу, щоб вони не придумували схем ховатися за спини завучів і вчителів.
Головним результатом тристоронньої зустрічі має стати спільно напрацьований Меморандум, який визначить засади і напрямок розвитку галузі освіти у Кропивницькому і ляже в основу складання планів розвитку навчальних закладів. Андрій Райкович запросив усіх учасників зустрічі до відкритого і конструктивного діалогу. Всі проблеми найефективніше вирішуються на початковій стадії за наявності спільного плану дії і повного порозуміння, переконаний очільник міста.
Представник ГО «Батьківська рада» Євгенія Захарченко озвучила п’ять основних питань, для вирішення яких, на думку членів громадської організації, необхідно сконцентрувати сьогодні всі зусилля. Це забезпечення у кропивницьких школах поділу класів на групи, у першу чергу на уроках української мови, створення достатньої кількості груп продовженого дня, прозорий розподіл коштів на фінансування закладів освіти та проведення повної інвентаризації шкільного господарства міста, щоб знати потреби кожної школи, забезпечення фінансової автономії шкіл і персональна відповідальність членів тендерного комітету за зволікання з постачанням парт і дидактичних матеріалів за програмою Нової української школи.
Позицію управління освіти міської ради з цих питань пояснила його начальник Лариса Костенко.
- Міська влада стояла і стоїть за постійне підвищення якості освіти у школах міста, - підкреслила начальник управління. – У найскладніші часи ми вишукували можливості зберегти і поділ класів на групи, і мережу позашкільної освіти, і достатню кількість груп продовженого дня, і безкоштовне харчування для учнів молодших класів. Реально формульні розрахунки сьогодні фактично зменшили розмір освітньої субвенції для Кропивницького. Якщо у 2017 році вона складала 262 мільйони гривень, то у 2018 році її розмір становить 251 мільйон гривень. Ці кошти не забезпечують навіть повною мірою виплату заробітної плати педагогічним працівникам, адже ми продовжуємо забезпечувати у Кропивницькому виплату педагогам надбавки за престижність праці. Тож з міського бюджету ми відшукали вже 35 мільйонів гривень, щоб завершити навчальний рік із збереженою мережею груп продовженого дня, широким поділом класів на групи, безкоштовним харчуванням. Необхідно відзначити, що ціна, наприклад, створення груп із вивчення української мови у школах обласного центру складатиме близько 10 мільйонів гривень, а утримання однієї групи продовженого дня – 100 – 120 тисяч гривень.
Лариса Костенко також запевнила батьків кропивницьких школярів, що реорганізація роботи груп продовженого дня не погіршить умов перебування в них учнів молодших класів.
- Перший тиждень ми вивчатимемо попит від батьків на цю послугу, - акцентувала увагу Лариса Костенко. – Вони пишуть заяву із вказанням часу, до якого дитина перебуватиме у групі. Відповідно, після цього затвердимо мережу, у які будуть групи, що працюватимуть до 14.00, до 15.00, до 17.00 і чергові – до 18.00. За рахунок такої економії зможемо забезпечити потребу усіх учнів. Розраховуємо також, що нам допоможе в аналізі ситуації і електронний реєстр участі дітей в гуртках і секціях позашкільної освіти.
В організації тендерів управління освіти стоїть на позиціях проведення закупівель виключно у правовому полі. За інформацією Лариси Костенко, два тендери вже відбулися і комп’ютерна техніка та проектори вже поступають в початкові класи а на багатофункціональні пристрої – принтери будуть підписані угоди і з наступного тижня вони будуть постачатися.
- Ми провели два тендери на закупівлю дидактичних матеріалів, але в них не взяв участі жоден претендент, - відзначила начальник управління. – Тож ми розпочали переговорну процедуру, знайшли підприємство, яке готове з нами співпрацювати і на початку вересня готові підписати з ними угоду. Щодо закупівлі парт, ми стоїмо на позиціях захисту інтересів закладів освіти міста. Постачальники шкільних меблів з інших регіонів мають забезпечити повноцінне їх обслуговування у Кропивницькому, організувати їх ремонт на території міста – це наша беззаперечна вимога і, погодьтеся, вона справедлива.
Своє ставлення до освітніх процесів мали можливість висловити і директори шкіл. Зокрема керівник Гімназії нових технологій навчання Любов Краснова відзначила, що поділ класів на групи при вивченні окремих предметів не є панацеєю і автоматично не підвищує якість і рівень отриманих знань.
- У нашій гімназії не було поділу на групи учнів при вивченні української мови і при цьому наш заклад показав найкращі результати із ЗНО з цього предмету, - звернула увагу Любов Краснова.
Майже двогодинна розмова виявилася обопільно корисною, відзначила по завершенні зустрічі заступник міського голови Наталія Дзюба. Ми домовилися, що батьки нададуть всі свої пропозиції щодо організації освітнього процесу керівникам шкіл, а ті вже передадуть всю інформацію для узагальнення і напрацювання Меморандуму до управління освіти впродовж тижня.