Віктор Житник: тарифи на проїзд у громадському транспорті Кропивницького не відповідають сьогоднішнім реаліям
На забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності міської влади, налагодження системного діалогу з громадськістю, у Кропивницькій міській раді відбулося публічне громадське обговорення проєктів регуляторних актів – рішень виконавчого комітету міської ради про встановлення в обласному центрі тарифу за одну поїздку пасажирів у міському електричному транспорті та граничної вартості разового проїзду на міських автобусних маршрутах загального користування у Кропивницькому.
- Можливими наслідками проведення в життя таких рішень для різних соціальних груп населення Кропивницького є збільшення витрат на транспортні послуги, що надаються перевізниками, які обслуговують тролейбусні та автобусні маршрути, - відзначив начальник управління розвитку транспорту та зв’язку Віктор Житник. – У той же час, необхідність перегляду рівня тарифів на перевезення пасажирів громадським транспортом виникла у зв’язку зі зміною низки чинників, що впливають на величину вартості проїзду: розміру мінімальної заробітної плати, зростанням вартості електричної енергії, паливно-мастильних матеріалів, цін на матеріали і запасні частини, які використовуються у технологічному процесі для забезпечення надання послуг.
Так, за період дії чинного тарифу на перевезення одного пасажира електричним транспортом у розмірі 2,5 грн, рівень мінімальної заробітної плати збільшився з 1450,0 грн до 6000,0 грн, або на 313,8%; вартість електричної енергії за 1кВт год з 0,67 грн до 3,47 грн, або на 418%; вартість матеріалів та запчастин – на 96,5%, автошин – на 222%.
Гранична вартість разового квитка на проїзд у автобусах, що працюють у звичайному режимі руху - 4,0 грн. та на проїзд у автобусах, що працюють у режимі «маршрутне таксі» - 5,0 грн. теж не відповідають сьогоднішнім реаліям.
За період дії рішень, якими встановлені чинні тарифи на перевезення, зросли наступні складові собівартості проїзду:
- паливно-мастильні матеріали, зокрема вартість газу зросла з 10,40 грн до 15,00 грн (44,2%), вартість дизельного палива - з 19,0 грн до 27,0 грн (42,1%), мінімальна заробітна плата зросла з 3723,0 грн до 6000 грн (61,1%);
- запасні частини, зокрема вартість шин зросла з 1294 грн до 1525 грн (приватні перевізники) та 5100 грн (КП "Електротранс"), вартість акумуляторів - з 1200 грн до 1800 грн (приватні перевізники) та 6480 грн (КП "Електротранс").
- У зв’язку з цим і виникла необхідність переглянути чинні тарифи на транспортні послуги, які надаються перевізниками населенню на міських автобусних та тролейбусних маршрутах загального користування, - підкреслив Віктор Житник. - Це також дозволить зменшити рівень збитковості підприємств. Тому пропонується вартість проїзду в тролейбусі збільшити до 5,0 грн, вартість проїзду в автобусі, який працює у звичайному режимі руху збільшити до 6,0 грн, у режимі «маршрутне таксі» - до 7,0 грн.
Крім того, у зв’язку із запровадженням карантинних заходів, звернув увагу керівник управління, спроможність у виконанні пасажирських перевезень автомобільним транспортом зазнала суттєвих змін через необхідність дотримання заборон, встановлених урядом: обмеженні кількості пасажирів кількістю місць для сидіння, передбачених технічною характеристикою транспортного засобу і визначеною в реєстраційних документах на такий транспортний засіб.
За інформацією головного управління статистики у Кіровоградській області за 2020 рік обсяги міських пасажирських перевезень автомобільним транспортом загального користування у Кропивницькому становлять 17, 633 мільйонів пасажирів, що становить 55,5 відсотка до відповідного періоду минулого року.
Так, у 2020 році КП "Електротранс" перевіз автомобільним транспортом всього 7, 658 мільйонів пасажирів проти 18,813 мільйонів у 2019 році Тобто, обсяг перевезених у 2020 році пасажирів, за об’єктивних обставин, зменшився в 2,46 рази.
- Фактична собівартість перевезення одного пасажира автомобільним транспортом по КП "Електротранс", розрахована на підставі фактичних витрат підприємства за 9 місяців 2020 року, становить 9,32 грн, - наголосив Віктор Житник. - У 2020 році КП "Електротранс" перевезло електричним транспортом 15, 020 мільйонів пасажирів, у той час, як 2019 року - 26. 073 мільйона. Тут пасажироперевезення зменшилися в 1,74 рази. Такий формат перевезень прямопропорційно збільшив собівартість перевезення одного пасажира.
Собівартість поїздки одного пасажира міським тролейбусом, розрахована на підставі фактичних витрат підприємства за 9 місяців 2020 року, становить 6,52 грн.
- Проблема, яку необхідно вирішити шляхом прийняття запропонованих рішень, полягає у збалансуванні інтересів держави, органів місцевого самоврядування, користувачів транспортних послуг та підприємств і фізичних осіб-підприємців, які забезпечують перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах, незалежно від форм власності, - акцентував увагу учасників слухань Віктор Житник. - Прийняття даних регуляторних актів та наближення рівня тарифу до економічно-обґрунтованого розміру на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міських маршрутах загального користування, надасть можливість підприємствам-перевізникам міста вчасно виплачувати заробітну плату, сплачувати податки до бюджету, поновлювати основні засоби.
Представники громадських організацій та органів самоорганізації населення взяли активну участь у обговоренні нових тарифів, надавали власні пропозиції та робили зауваження до запропонованих проектів рішень. Тож перед внесенням цих регуляторних актів на розгляд виконавчого комітету міської ради, їх додатково опрацюють фахівці управління розвитку транспорту та зв’язку.