Успішні стартапи у Кропивницькому: власним досвідом з підприємцями ділилася експертка - новаторка Тетяна Луцик-Дубова
Власним досвідом, успіхом, факапами, цифрами та своїм баченням розвитку стартап-екосистеми в Україні щедро поділилася успішна підприємиця-новаторка Тетяна Луцик-Дубова в Кропивницькому Центрі підтримки підприємництва у п’ятницю, 09 лютого.
Від початку заснування першої кулінарної школи в Кропивницькому TataMoon пройшло не так багато часу. Проте Тетяна Луцик – Дубова встигла з «нуля» вивести цей стартап в рентабельність і вигідно продати.
Амбіції стартапів не стають меншими і підприємиця наразі є власницею магазину для кондитера в Кропивницькому «Smakotti», засновницею консалтингової агенції «Мій бухгалтер», яка працюватиме на дві країни.
Такі масштаби потребують дійсно серйозних операційних змін, підбору команди, побудови комьюніті як для В2С так і для В2В продукту.
Ось, деякі ключові рекомендації від Тетяни Луцик-Дубової:
Ви і ваші рідні - це не ринок споживання вашого продукту/послуги. Тестуйте і досліджуйте (трекайте поведінку клієнтів в instagram).
Рахуйте реально та об'єктивно. Треба мати або багато грошей на спеціалістів, або ви маєте стати спеціалістом в багатьох професіях.
Маєте зрозуміти що саме Вам приносить задоволення - підприємництво чи якийсь певний процес. Саме після такого аналізу будувати свою позицію у бізнесі.
Підприємець має швидко вчитися, перелаштовуватися та адаптовуватися. Якщо змінився ринок - закривайте бізнес та інтегруйтеся (і краще зробіть це раніше за конкурентів).
Бізнес це завжди про хороше і погане. Не буде так, що на 100% у вас все буде класно. Бізнес це не легко – це тяжко і вельми відповідально.
Створюйте такий бізнес, який може деякий час працювати без вашого прямого впливу.
Стартап – це комерційний проєкт у якого є ідея і не має грошей. На початковому етапі подумайте, чи стали б ви інвестором у свій проєкт. Якщо ні – шукайте нову ідею. Ідея для стартапу завжди має бути підкріплена досвідом та експертизою. Стартова точка фаундера - це не ідея, а те, що відбувається до неї.
Експертка рекомендує різноманітні джерела фінансування стартапу:
Державне грантове фінансування;
Європейські гранти;
Інвестори;
Кредитування (пріоритетно державні програми).
Кредит для бізнесу – нормально, якщо він дає бізнесу перевагу, яку можна буде перетворити на додатковий прибуток.
І наостанок слова професіоналки, яка точно знає цю кухню: «Якщо добросовісно працювати 24/7 то в кінці якось зростеться, можливо не так як ви планували спочатку, але результат точно буде. У бізнесі, як і в житті, будьте людьми, входьте в ситуацію своїх робітників».