У міській раді Кропивницького дискутували щодо необхідності впровадження інституту наглядових рад при комунальних підприємствах
У Кропивницькому триває обговорення проекту створення інституту наглядових рад при комунальних підприємствах міської ради. Провести широке обговорення цього важливого питання пообіцяв секретар міської ради Андрій Табалов за результатом зустрічі з представниками громадськості, які просувають цю ініціативу.
Андрій Табалов дотримав слова і вже у четвер, 16 серпня, така робоча нарада відбулася. В її роботі взяли участь автори відповідного проекту рішення міської ради депутат Олександр Цертій, голова Асоціації політичних наук Дмитро Сінченко, регіональний координатор Інституту Масової Інформації у Кіровоградській області Павло Лісниченко, заступник міського голови Олександр Мосін, представники громадського сектору, у тому числі члени Громадської ради, депутати міської ради, керівники виконавчих органів і директори комунальних підприємств міської ради Кропивницького.
У своєму вступному слові Олександр Цертій відзначив, що рішення про створення наглядових рад направлене на формування незалежних колегіальних органів контролю за роботою комунальних підприємств, воно має сприяти підвищенню ефективності, якості та покращенню результатів їх діяльності, зробити діяльність підприємств прозорішими для територіальної ради.
Основні завдання наглядових рад, порядок їх утворення, економічні результати впровадження проекту в життя і стали цього дня головними темами дискусії, яка проходила інколи занадто емоційно, але свідчила про небайдужість учасників до теми, що обговорюється.
- Під час зустрічі з громадськістю я просив ініціаторів проекту дати відповіді на два запитання, які, переконаний, значно прояснили б ситуацію для тих, хто сьогодні має певну частку скептицизму щодо ідеї впровадження наглядових рад. Я попросив з’ясувати, чи є в Україні позитивний досвід утворення таких рад в інших регіонах і провести аналіз діяльності комунальних підприємств, щоб зрозуміти, що саме і на якому підприємстві потребує змін, - закликав до фахової дискусії колег Андрій Табалов. – Зважаючи на важливість питання, маємо використати усі наявні можливості, залучити різноманітні майданчики для обговорення, вивчити досвід в Україні і за її межами, у разі необхідності, звернутися до Асоціації міст України.
Фактичного досвіду реалізації проекту ще немає, підтвердили ініціатори його реалізації у Кропивницькому.
- Ми стартували близько року тому разом із чотирма іншими обласними центрами: Рівним, Івано-Франківськом, Вінницею та Черніговом, - повідомив Дмитро Сінченко. – Досвіду і практики в Україні ще немає, проект тільки починає впроваджуватися і всі перебувають у рівних умовах. Це новація в законодавстві, вона не є обов’язковою, але дозволить ефективніше використовувати кошти громади. Ми не повинні чекати, Кропивницький і був відібраний, у тому числі саме через оперативне прийняття міською радою прогресивних рішень щодо порядку оприлюднення інформації про діяльність комунальних підприємств.
Керівників комунальних підприємств найбільше турбували питання організації діяльності наглядових рад, особливо її фінансовий аспект, адже порядком утворення наглядових рад передбачена виплата грошової винагороди їх членам.
Представник КП «ЖЕК №9» Ігор Іванов висловив переконання, що додаткові витрати ляжуть на плечі мешканців міста, оскільки їх доведеться включити до видаткової частини бюджетів комунальних підприємств, і, хочеш – чи не хочеш, а вони стануть складовою тарифів.
І хоч автори проекту пропонували ввести норму виплати винагороди лише за результатами діяльності і затвердження міською радою позитивного звіту роботи наглядової ради, чітко цей механізм не прописаний у Порядку.
У свою чергу, начальник головного управління ЖКГ Віктор Кухаренко і начальник управління розвитку транспорту та зв’язку Олександр Вергун мали застереження, що запропонований проект Порядку утворення наглядових рад несе загрозу виникненню конфліктних ситуацій, оскільки наглядові ради перебирають на себе частково функції виконавчих органів міської ради, але не несуть при цьому жодної відповідальності за свою діяльність.
Не можна також міряти ефективність усіх комунальних підприємств однією міркою, переконаний директор КП «Теплоенергетик» Олександр Чільник. Іноді збитковість і дотаційність з міського бюджету є частиною соціальної політики влади. Наприклад, основне технічне устаткування КП «Теплоенергетик» було змонтоване понад 60 років тому, воно морально і фізично зношене.
- Підтримка теплового господарства в належному технічному стані коштує дорого, - наголосив Олександр Чільник. - Цього року ми отримали з міського бюджету 21,7 мільйона гривень і їх левова частка пішла на оплату енергоносіїв і податків. На підготовку до нового опалювального сезону ми змогли використати лише один мільйон гривень і тут є два варіанти розвитку подій. Можна зробити його бездотаційним і прибутковим, піднявши тарифи до рівня рентабельних і переклавши весь тягар теплогосподарського спадку міста на плечі кропивничан, або продовжувати передбачати в міському бюджеті кошти на підтримку підприємства. Іншого не буде. Можна, звичайно закрити підприємство, але що робитимуть взимку шість тисяч наших абонентів? Ми планово збиткові, бо наш тариф для населення складає 71%, а для бюджетних організацій – 72% від економічно обґрунтованих тарифів. То чим у даному випадку допоможе нам наглядова рада?
Олександр Чільник звернув увагу, що у той же час міська влада і підприємство наполегливо реалізують стратегію підвищення ефективності теплогенеруючих потужностей. Цьогоріч на селищі Новому заглушать гігантську стару котельню, опалення селища здійснюватиметься з допомогою нових сучаснх модульних секцій, а це дозволить зекономити близько 12 мільйонів гривень бюджетних коштів.
Про ризики значного зростання тарифів для населення від непродуманої кампанії підвищення ефективності комунальних підприємств говорив і депутат міської ради Олег Краснокутський.
Те, що міська рада має достатньо важелів впливу на комунальні підприємства зауважив профільний заступник міського голови Олександр Мосін. За його словами у ланцюгу управління підприємствами задіяні безпосередньо депутатський корпус, який затверджує галузеві програми, та утворені ним чисельні контрольні депутатські комісії, які вивчають конкретні ситуації на конкретному підприємстві. В орбіті системи управління також перебувають відповідні виконавчі органи міської ради, а загалом міська влада активно спонукає комунальні підприємства робити свою діяльність прозорішою і регулярно звітувати перед громадою. На думку Олександра Мосіна впроваджувати інститут наглядових рад доцільно все ж насамперед на підприємствах з корпоративними правами.
Окремо під час зустрічі точилася дискусія навколо питання незалежності наглядових рад. Чи буде наглядова рада, утворена з членів від міської ради, міського голови і обраних комісією, створеною тією ж таки міською радою, ефективно контролювати адміністрацію підприємства, що призначається знову ж таки міською владою?
У тому, що такі наглядові ради не будуть громадським контролем, переконана і начальник юридичного управління міської ради Марина Смаглюк.
- Це скоріше своєрідний фаховий контроль, професійна підтримка комунальних підприємств, - висловила свою думку Марина Смаглюк. – Крім того, запропонований проект рішення суттєво розширює повноваження наглядових рад, і до функцій контролю керівництва КП додаються повноваження виконавчих органів міської ради. Окремо хочу сказати, що чинним законодавством України передбачено затвердження міською радою порядку і критеріїв діяльності наглядових рад, а рішення про утворення таких рад при комунальних підприємствах лежать у сфері повноважень профільних виконавчих органів. Саме вони мають визначитися на яких комунальних підприємствах доцільно їх створювати.
Голова Громадської ради при виконкому міської ради Кропивницького Леонід Лузан проінформував, що члени ради паралельно вивчають питання утворення наглядових рад в обласному центрі. Правління Громадської ради на своєму засіданні вирішило взяти за основу запропонований Порядок утворення, організації діяльності та ліквідація наглядових рад в комунальних підприємствах Міської ради міста Кропивницького, як пілотний проект, для 1-3 комунальних підприємств міста, та направити його в профільні комісії Громадської ради для вивчення та внесення пропозицій.
Понад три години активної дискусії засвідчили, що в залі не було байдужих до запропонованої теми обговорення.
- Великий позитив у тому, що дискусія велася відкрито, обличчям до обличчя, - підсумував дебати Андрій Табалов. – Рішення надзвичайно важливе і надзвичайно складне і ми виступаємо піонерами в його напрацюванні. На практиці є велика кількість інструментів, які дозволяють зробити діяльність підприємств ефективнішою, і наглядові ради є лише одним із них, користуватися яким необхідно професійно. Дискусія продемонструвала, що на сьогодні маємо різні думки щодо даного проекту, іноді діаметрально протилежні. Традиційно, керівники комунальних підприємств є консервативнішими у цьому питанні, представники громадських інституцій – радикальніші. Нам же необхідно прийняти виважене рішення і ми обов’язково продовжимо наші консультації і вивчатимо шляхи його реалізації. Я раціональний скептик і скажу відверто, що поки що наведені аргументи не переконали мене у доцільності нагально впроваджувати систему наглядових рад. Не побачив я поки що і професійної аналітики діяльності комунальних підприємств, яка лягла в основу прийняття рішення. Сьогодні, на мою думку, ефективніше було б наводити лад в існуючій системі управління. Але, як один із керівників міста я сприймаю і іншу думку, сприймаю критику щодо роботи наших комунальних підприємств, особливо в частині їх звітності і прозорості. Тому робота над проектом буде продовжуватися, це не остання наша зустріч. І рано, чи пізно ми втілимо це рішення у життя, але зробимо це якісно! Паралельно вивчатимемо ситуацію: необхідно обов’язково взяти участь в організованому експертами «Центру «Ейдос» у жовтні поточного року всеукраїнському, а можливо і міжнародному форумі, ключовою темою якого буде впровадження проекту «Прозорі комунальні підприємства» в Україні та практика створення наглядових рад при комунальних підприємствах.