Музикознавчі читання в музеї Осмьоркіна

Вівторок, 28 січня 2020 17:09

У Кропивницькому в художньо-меморіальному музеї Олександра Осмьоркіна відбувся цікавий науково-просвітницький захід в рамках роботи методичного об’єднання викладачів фортепіанних відділів міських музичних шкіл.

Завідувачка народного меморіального музею Генріха Нейгауза при музичній школі №1 ім. Г.Г.Нейгауза Тетяна Фурлет виступила з доповіддю на тему: «Педагогіка та основні принципи викладання Генріха Нейгауза».

Як зазначають музикознавці, Генріх Нейгауз в історії піаністичної культури – явище рідкісне. Його гра вражала дивовижною багатогранністю, натхненністю, красою, непідробною чуттєвістю. Невпинною енергією та новаторством була наповнена і педагогічна діяльність талановитого музиканта.

Ілюстративною складовою доповіді стала виставка з фондів музею, в експозиції якої представлялися фотознімки видатного піаніста і педагога Генріха Нейгауза, його родини, батьків Густава та Ольги Нейгауз – засновників музичної школи в Єлисаветграді, і нащадків, також піаністів, сина Станіслава, онука Генрі молодшого та правнука Адріана з Ізраїлю під час їх візиту до нашого міста, та книг літературної спадщини всесвітньовідомого музиканта.

Особливу увагу фахівців привертала не лише експонована головна теоретична робота Генріха Нейгауза «Об искусстве фортепианной игры», вперше видана у 1958 році і згодом перекладена 16-ма мовами світу, а й унікальне 3-х томне видання «Размышления. Автобиографические заметки. Дневники. Избранные статьи» 2008 року, яке містить статті, розшифровки уроків великого піаніста, спогади про нього.

Яскравим акцентом методичної презентації став показ фрагментів кінохроніки, що зафіксувала проведення Генріхом Нейгаузом занять та спілкування з учнями. Голос маестро, його зауваження щодо виконавської майстерності гри на фортепіано і власне виконання музичних творів створили надзвичайно творчу атмосферу, сповнену хвилюючих, але позитивних емоцій, про що свідчили коментарі викладачів - учасників методичного заняття.

Проведення такої мистецької акції саме в художньо-меморіальному музеї Олександра Осмьоркіна є досить символічною подією. Адже професор живопису Олександр Осмьоркін і всесвітньовідомий піаніст, народний артист РРФСР Генріх Нейгауз, хоч і народилися в Єлисаветграді (нині Кропивницький), свій талант реалізовували в Москві, активно займаючись  творчістю та викладацькою діяльністю - Г.Нейгауз у консерваторії, а О.Осмьоркін у художньому інституті ім. В.І.Сурікова.

У них було багато спільних знайомих. Обох митців, на жаль, спіткала нелегка доля.  Генріх Нейгауз у 1941 році за відмову від евакуації, враховуючи його німецьке походження, був арештований і згодом висланий за Урал. А Олександра Осмьоркіна в 1948 році було звинувачено у формалізмі, надмірному захопленні художньою формою, відсутності ідеї у змісті картин, усунено від викладацької діяльності, участі у виставках, фактично морально репресовано.

Але історія встановила справедливість і тепер в рідному місті митців є меморіальні музеї Генріха Нейгауза і Олександра Осмьоркіна, експозиції яких в повній мірі розповідають про їх життя, сповнене драматичних подій, та творчість, означену мистецьким талантом та педагогічним даром. А розміщені музеї в красивих будівлях, які є пам’ятками історії, містобудування та архітектури кінця ХІХ століття, адже споруджені за проектами видатного єлисаветградського зодчого Якова Паученка – рідного дядька О.Осмьоркіна. І в цьому також присутня мистецька знаковість.

На завершення заходу директор школи №1 ім. Г.Г.Нейгауза Євгенія Малявкіна подякувала Тетяні Фурлет, яка є ще й досвідченим викладачем по класу фортепіано, за успішну педагогічну роботу та активну просвітницьку діяльність щодо популяризації життя і творчості видатного музиканта-земляка Генріха Нейгауза, вершиною якої є проведення в місті Кропивницькому в квітні місяці щорічного Всеукраїнського конкурсу молодих піаністів в рамках фестивалю «Нейгаузівські музичні зустрічі» до дня народження геніального митця.

           

Чернова Віта, директор
художньо-меморіального
музею О.О.Осмьоркіна

Усі новини