Лариса Костенко: інклюзивне навчання є одним із пріоритетів розвитку освіти
Інклюзивне навчання є одним із пріоритетів розвитку освіти, основним чинником реформування системи інституційного догляду та виховання дітей в Україні. Про це повідомила начальник управління освіти Лариса Костенко під час щопонеділкової апаратної наради сьогодні, 9 листопада.
У 2020/2021 навчальному році у місті Кропивницькому спеціальною освітою охоплено 461 учень, інклюзивною - 73 учня та 38 вихованців у закладах дошкільної освіти.
За словами очільниці управління освіти, порівняно з 2018/2019 навчальним роком у 2020/2021 у місті збільшилась кількість інклюзивних класів при закладах загальної середньої освіти. До того ж, забезпечується безперешкодний доступ до приміщень закладів освіти для дітей з вадами опорно-рухового апарату, зокрема тих, які пересуваються на візках, вихованців з вадами зору. П'ятдесят шість закладів освіти міста Кропивницького забезпечені пандусами, двадцять п'ять закладів мають вільний доступ до приміщень, в них відсутні східці. Всі заклади мають кнопку виклику.
- У 2020 році виділено субвенцію у розмірі 7096,9 тисячі гривень. З цих коштів 6438,6 тисячі гривень направлено на заробітну плату з нарахуваннями, 449,2 тисячі гривень виділено для придбання обладнання для інклюзивних класів при закладах загальної середньої освіти, 197,1 тисячі гривень - для інклюзивних груп при закладах дошкільної освіти, 12 тисяч гривень - на придбання обладнання для спеціальних груп при закладах професійно – технічної освіти, - повідомила Лариса Костенко.
З 01 вересня 2019 року у Кропивницькому працює три інклюзивно-ресурсних центри, на базі дошкільного закладу № 17, Новомиколаївської гімназії та НВК № 26.
03 жовтня 2020 року у комунальній установі «Інклюзивно-ресурсний центр №2» Міської ради міста Кропивницького відбулося відкриття сучасної, інтерактивної сенсорної кімнати.
- У приміщенні НВК № 26 з метою оптимізації надання якісних фахових послуг не лише для контингенту спеціальних класів, а й відповідних категорій дітей міста було створено ІРЦ №3. Це стало практичним кроком у поширенні нової філософії інклюзії. Тут обладнали кабінет психологічного розвантаження, сенсорну кімнату, та кабінет ЛФК, - звернула увагу очільниця управління освіти.
Для підвищення якості надання корекційно-розвиткових послуг дітям із затримкою психічного розвитку у 2020 році для НВК № 26 міською владою було поповнено матеріально-технічну базу інтерактивною підлогою, інтерактивними комплексами, сенсорними панелями. На умовах співпраці з НВК № 26 фахівці ІРЦ мають можливість використовувати новітнє обладнання для проведення ефективних та цікавих корекційних занять для дітей з особливими освітніми потребами відповідно до території обслуговування.
- Використання інтерактивної підлоги під час занять допомагає задіювати сенсорну, когнітивну та опорно-рухову сфери дитини. Вона вчиться розпізнавати звуки, координувати рухи, орієнтуватися в просторі, що приносить емоційне задоволення. Використання в роботі фахівцями сенсорної панелі із встановленим комплектом корекційних програм сприяє підвищенню пізнавальної активності дітей, які відвідують корекційні заняття. Завдяки цьому фахівці мають можливість в захоплюючій ігровій формі активізувати потенціал дитини та сприяти ще й її загальному розвитку, - розповіла Лариса Костенко.
У перспективі - розширення спектру надання корекційно-розвиткових послуг. На даний час проводяться ремонтні роботи у комунальній установі «Інклюзивно-ресурсний центр № 2» Міської ради міста Кропивницького, де планується відкриття кімнати соціально-побутового орієнтування. Дана кімната включає в себе кімнату для відпочинку, кухню, мобільну побутову кімнату. Кімната призначена для практичних занять із дітьми з порушеннями розвитку. Такі заняття сприятимуть підготовці дітей до самостійного життя і праці, вдосконаленню їхніх навичок самообслуговування, їх соціальній адаптації та підвищенню рівня загального розвитку. Завершення ремонтних робіт планується до 20 грудня 2020 року
До того ж, у місті функціонує мережа логопедичних пунктів. Розташовані вони на базі 13 закладів загальної середньої освіти. За кожним пунктом закріплена територія обслуговування.
Дана послуга користується підвищеним попитом, оскільки батькам, що виховують дітей з вадами мовлення зручно відвідувати корекційні заняття за місцем навчання дитини.