Громадські обговорення у Кропивницькому: Матеріали для роздумів - що стоїть на заваді відновлення конструктивної роботи міської ради?
Про вимоги частини депутатів міської ради, які відмовляються брати участь у сесійних засіданнях, доки не буде виконано їхній меморандум, говорилося вже багато. Але давайте спробуємо, пройшовшись по кожному пункту, дати відповідь на запитання, чи матиме громада Кропивницького реальну користь від виконання всіх цих вимог і чи насправді існують проблеми, яких вони стосуються?
1. «Фактично знизити вартість проїзду в громадському транспорті з 4,5 грн. до 3,5 грн., зокрема шляхом внесення відповідних змін до договорів з перевізниками»
Олександр Вергун, начальник міського управління розвитку транспорту і зв’язку:
– Виконком міської ради Кропивницького спочатку прийняв рішення щодо підвищення рівня граничної вартості проїзду на міських автобусних маршрутах з 3,5 грн. до 4,5 грн. Потім на підставі даного рішення було укладено додаткові угоди з перевізниками. Після цього міська рада прийняла рішення про скасування рішення виконавчого комітету стосовно підвищення вартості проїзду. Але, відповідно до Господарського кодексу України згадані додаткові угоди можна розірвати або за взаємною згодою сторін, або ж у судовому порядку, якщо одна зі сторін не погоджується на таке розірвання.
Управління розвитку транспорту і зв’язку направило перевізникам листи стосовно розірвання додаткових угод. Але всі вони дали відповіді, що розривати угоди добровільно не будуть, бо це призведе до того, що громадський транспорт не виїде на маршрути. А необхідність збільшення тарифу пояснюють зростанням вартості палива, запчастин, мінімальної заробітної плати.
Окрім цього, один з перевізників звернувся до суду з позовом щодо визнання недійсним рішення міської ради. Відкрито судовий процес, на шосте червня призначено засідання. Управління розвитку транспорту і зв’язку стежить за ситуацією і готується надавати матеріали до суду стосовно розірвання додаткових угод задля виконання рішення міської ради.
2. «Скасувати рішення виконкому від 28.03.2017 р. щодо підвищення тарифів на послуги з утримання будинків, споруд, прибудинкових територій, гуртожитків та прилеглих територій».
Віктор Кухаренко, начальник міського головного управління житлово-комунального господарства:
– Тарифи на послуги ЖЕО піднято з об’єктивних причин. До цього декілька разів було підвищено вартість електричної енергії, яку комунальні підприємства використовують для роботи ліфтів й освітлення місць загального користування. На зростання квартплати вплинуло і зростання мінімальної заробітної плати комунальників. До квартирної плати входить також і вартість вивезення твердих побутових відходів, і послуги з дератизації, і обслуговування вентиляційних каналів. Вартість усього цього для комунальних підприємств зросла, тому вони, не маючи обігових коштів, уже не мали змоги їх оплачувати.
Тож економісти ЖЕО порахували вартість обслуговування квадратного метра й подали свої розрахунки на розгляд управління економіки міської ради. Його спеціалісти перевірили ці показники й винесли їх на розгляд виконавчого комітету.
На засіданні виконкому деякі його члени відмовилися голосувати, мотивуючи це захистом населення від зростання цін. Але є лише два шляхи доведення квартплати до економічно обґрунтованого рівня: або підвищувати її, або надавати з міського бюджету дотацію комунальним підприємцям з кишені тих самих платників податків.
Варто сказати, що рішення про підвищення тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій набрало чинності лише 16 квітня. Тому підвищені надходження ЖЕО побачать лише в травні, а основні – у червні. А нині ми вже маємо попередження від «Кіровоградобленерго», що в місті в разі неповної сплати за спожиту електроенергію відключать ліфти, зовнішнє освітлення прибудинкових територій. Крім того, ЖЕО не в змозі повністю погасити заборгованість із заробітної плати своїм працівникам, бо збільшену квартплату там побачать аж улітку. Тож зараз ЖЕО дуже важко. Популістськими ж заявами про недопущення підняття тарифів проблему не вирішити, її можна тільки загнати в глухий кут.
3. «Збільшити обсяг фінансування загальноосвітніх шкіл та навчально-виховних закладів до рівня, необхідного для припинення постійних стягнень «благодійних» внесків з учнів та їхніх батьків. Забезпечити рівномірний розподіл видатків міського бюджету на благоустрій і розвиток інфраструктури між усіма мікрорайонами міста через внесення змін у відповідні профільні програми».
Любов Бочкова, начальник міського фінансового управління:
– У бюджеті на 2017 рік на першочергові потреби для організації навчально-виховного процесу у загальноосвітніх школах і дошкільних навчальних закладах заплановано виділення таких коштів: 325 гривень на одного учня і 355 гривень на одного вихованця дитячого садка.
У першому кварталі нинішнього року на потреби шкіл та дитсадків з міського бюджету витрачено 1,6 мільйона гривень. Зокрема, на школи – 732,4 тисячі гривень, що в 1,7 раза більше, ніж у першому кварталі торік, і на дитячі садочки – 466,4 тисячі гривень, що майже в 1,9 раза більше, ніж у торішньому першому кварталі.
Слід також відзначити, що перший квартал не є кінцевим показником забезпечення дітей належним рівнем комфортності, бо в ньому ще тривали тендери й готували необхідні документи для початку фінансування. У другому кварталі фінансування першочергових потреб для організації навчально-виховного процесу буде ще збільшено.
Додам, що це ті видатки, які не стосуються оплати теплозабезпечення, водопостачання, опалення, харчування учнів і дошкільнят, праці педагогів.
Віктор Кухаренко, начальник міського головного управління житлово-комунального господарства:
– Тривалий час розподіл видатків міського бюджету на благоустрій і розвиток інфраструктури різних територій Кропивницького відбувався нерівномірно. І чимало коштів було виділено саме на округи тих депутатів міської ради, які тепер ігнорують її засідання і скаржаться, що їх обділяють. Торік на ремонт житлового фонду та освітлення найбільшу кількість коштів отримали округи депутатів від ВО «Батьківщина» (8 млн. 492 тис. грн.) і БПП «Солідарність» (6 млн. 525 тис. грн.). У розподілі коштів, які направлені на округи депутатів, що витрачені на освітлення і житловий фонд, найбільшу суму отримав округ Рафаела Санасаряна (“Радикальна партія Олега Ляшка”) – 2 млн. 479 тис. грн, Олександра Цертія і Романа Розгачова (обоє з ВО «Батьківщина») – 2 млн. 233 тис. грн. і 2 млн. 26 тис. грн. Зараз же депутати, округи яких у попередні роки отримували більше фінансування, ніж інші, називають нерівномірним розподілом видатків їхнє вирівнювання.
Торік було затверджено міську програму розвитку ЖКГ на 2017–2021 роки, у якій заплановано капітальний ремонт об’єктів у всьому місті, а не лише в якомусь окремому окрузі чи окремих округах. Хто хоче в цьому переконатися, той може ознайомитись із цією програмою.
4. «Розпочати надання дозволів на встановлення автономного опалення усім бажаючим мешканцям багатоквартирних будинків міста».
Олександр Мосін, заступник міського голови:
– Опалення є системою, котра гідравлічно і технічно об’єднує всі квартири. Відключення окремих квартир по стояку призводить до розбалансування гідравлічного режиму роботи внутрішньобудинкової системи опалення, перерозподілу теплоносія, що є причиною зменшення обсягів його надходження на інші стояки. Нині наша система теплопостачання розбалансована більш ніж на 60 відсотків. І така ситуація – в усій країні. Тому держава заборонила встановлювати автономне опалення в окремій квартирі. Відповідно до правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року, надання дозволів на відключення від систем ЦО може здійснюватись за ініціативою мешканців усього будинку. Аналогічною є і правова позиція Верховного Суду України, який 2012 року виніс рішення у справі, відмовивши особі у видачі технічних умов на відключення її квартири від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання.
Зараз у місті в комунальній власності – 1 407 житлових будинків, деякі з них відключено від системи ЦО. Є й такі, де 50 відсотків мешканців вже встановили автономки, решта – ні. Також є будинки, де ця диспропорція ще більша – від’єдналось понад 70 відсотків власників квартир.
А ще у нас є чимало закладів бюджетної сфери – школи, дитсадки, лікарні, заклади культури тощо. У деяких з них є автономне опалення, але ж більшість приєднана до ЦО. Тому постає питання: як працювати далі?
Нині вирішено, що, якщо на стояку залишилася одна чи дві квартири з централізованим опаленням, а в решті квартир стоять автономки, то краще встановити там автономне опалення й перекрити стояк. І таким чином збалансувати систему теплопостачання. А продовжувати далі хаотично роздавати дозволи на відімкнення від централізованого опалення не можна. Держава забороняє це робити. Відключатися можна лише всім будинком.
Через зношеність мереж теплопостачання, які створювали в Кропивницькому в основному в 1960 – 70-і роки, їх необхідно модернізувати, як і теплопостачальні підприємства. Необхідно вивчити потенціал нашого міста, щоб знати, що ми можемо використати для отримання тепла і скільки нам потрібно докуповувати природного газу. Необхідно розробити програму теплопостачання. До розробки схеми теплопостачання в місті маю намір запросити провідних спеціалістів у цій галузі, вивчаю досвід провідних європейських країн, де нині переважно прямують до централізації теплозабезпечення (одна труба – краще, аніж десятки чи сотні). Цим шляхом потрібно йти і нам, зважати на екологічні вимоги та запроваджувати стратегію раціонального використання ресурсів. Якщо ж і надалі хаотично встановлюватимемо автономне опалення, то опинимося на межі техногенної катастрофи.
5. “Зменшити мінімальний поріг тендерних закупівель, що здійснюються через антикорупційну загальнодержавну систему ”ProZorro" з 1,5 мільйона гривень до 50 тисяч гривень".
Аліна Пузакова, заступник начальника міського управління економіки – начальник відділу соціально-трудових відносин:
– Правові та економічні засади закупівель товарів, робіт та послуг за бюджетні кошти визначаються виключно Законом України “Про публічні закупівлі”. Відповідно до його статті 2, умови, порядок та процедура закупівель товарів, робіт і послуг можуть встановлюватись або змінюватися виключно цим законом. Дія закону поширюється на замовників за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт – 1,5 мільйона гривень. А замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання – за умови, що вартість предмету закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує один мільйон гривень, а робіт – п’ять мільйонів гривень.
При цьому зазначено, що під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких менша 200 тисяч гривень, а робіт – 1,5 мільйона гривень, замовники повинні дотримуватись принципів публічних закупівель, установлених цим законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель.
Якщо товари, роботи і послуги закуповуються без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмету закупівель дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою відповідно 200 тисяч гривень та 1,5 мільйона гривень, замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель.
Варто зауважити, що процедура допорогових закупівель, що проводиться через електронну систему торгів, дає економію коштів, але є й окремі негативні випадки.
Так, наприклад, у минулому році управління освіти двічі оголошувало торги на закупівлю холодильників для закладів освіти міста, але обидва рази жодної пропозиції від учасників торгів не надходило. Закупівля не відбулася. При цьому було втрачено близько місяця, а обладнання було закуплено в результаті прямого договору. Теж саме – із закупівлею музичних центрів для дитсадків.
Можна наводити чимало прикладів, коли потрібно діяти оперативно. Ось сталась аварія на котельні, яка обслуговує школу, під час опалювального сезону. Необхідно терміново закупити запчастини та матеріали для ремонту. І проводити ці закупівлі через систему електронних торгів, значить, витратити, як мінімум, 10-15 днів. І що, весь цей час школа була б без опалення? Тому і проводяться термінові закупівлі, укладаються прямі договори та купуються необхідні матеріали.
Наведу приклади із значними мільйонними сумами. Управління ЖКГ оголосило торги на виконання ремонту дорожнього покриття на 1,2 мільйона гривень. Заявки також не надходили. Зважте на те, що ремонти доріг – це сезонні роботи, які повинні виконуватись за сприятливих погодних умов. Ще однією проблемою є те, що учасники торгів зазвичай не можуть сформувати належним чином тендерну документацію, яка б відповідала всім вимогам, через що в результаті дискваліфікуються.
На сьогоднішній день ті закупівлі, які перевищують 50 тисяч гривень, можуть бути проведені через електронні закупівлі. А можуть і не бути. Так визначено законом. Але обов’язково публікується звіт про укладення договору на ці закупівлі на сайті “ProZorro”. Тобто всі звіти в межах чинного законодавства у нас опубліковані. Деякі депутати стверджують, що у нас взагалі не проводиться нічого через систему “ProZorro”. Але є статистика: із загальної кількості допорогових закупівель, які у нас проводились у 2016 році, майже 20 відсотків були проведені через цю систему. Тобто вони могли і не проводитись таким чином, але це було зроблено. За перший квартал 2017 року – 26 відсотків саме допорогових закупівель. Отже, якщо дозволяє час, ми бачимо, що встигаємо із виконанням робіт, то оголошуються торги, вибирається найприйнятніша пропозиція.
6. “Забезпечити прозорість у розгляді земельних питань, зокрема своєчасне оприлюднення нагальної інформації про земельні ділянки на сайті міської ради”.
Родіон Владов, начальник міського управління земельних відносин та охорони навколишнього середовища:
– Я переконаний, що було зроблено все необхідне для максимальної відкритості у прийнятті рішень. Матеріали по земельних ділянках, які мають бути приватизовані чи передані в оренду, ретельно готуються працівниками управління, направляються на розгляд профільної депутатської комісії. Але вже кілька разів поспіль її засідання були зірвані через відсутність кворуму.
Зараз йдеться про проект рішення міської ради №910 від 18 січня цього року про внесення змін до регламенту Кіровоградської міської ради, який розробляв Володимир Смірнов. Стосувався цей проект розгляду земельних питань і виносився на попередню сесію. Але у зв’язку із тим, що не було самого Володимира Смірнова, який би розповів про свої ініціативи, був знятий із розгляду. Володимир Смірнов у цьому проекті рішення хотів, щоб до кожного земельного питання, яке виноситься на сесію, здійснювати візуалізацію. Тобто частину картинки, десь відсотків 70, мав займати картографічний матеріал, решту – інформація по самому об’єкту: площа земельної ділянки, на скільки років вона передається в оренду, які надходження від оренди будуть до міського бюджету тощо. Фактично ми все це робимо. Тільки інформацію я зачитую із проекту рішення, а візуалізація відбувається на екрані.
Щоб говорити цифрами, які надходження від оренди матиме міський бюджет, кожного разу потрібно замовляти витяг із нормативно-грошової оцінки в Держгеокадастрі. Крім того, треба, щоб хоча б дві людини збирали цю інформацію і опрацьовували її. Такого людського ресурсу у нас немає, потрібно вводити додаткові посади.
Стосовно нарікань на непрозорість розгляду земельних питань. Голова постійної депутатської комісії Олександр Шамардін забезпечив пряму трансляцію засідань комісії. Тепер кожен бажаючий має можливість на власні очі побачити, як триває обговорення того чи іншого земельного питання. В тому числі й депутати – не члени комісії можуть взяти у її засіданні участь з правом дорадчого голосу. Але чомусь сам Смірнов ніколи не заходить в управління перед засіданням комісії чи сесії, щоб поцікавитись ходом вирішення питань. Перед кожною сесією депутатам розсилають матеріали, що вносяться до порядку денного. При прийнятті рішення вони мають змогу візуально побачити розташування тієї чи іншої ділянки з допомогою комп’ютерної проекції. Тобто вжито всіх заходів для прозорості та відкритості у прийнятті земельних питань.
7."Забезпечити фактичне, а не формальне проведення прозорих і відкритих конкурсів на посади керівників управлінь та підприємств міської ради для залучення незалежних кваліфікованих кадрів".
Світлана Балакірєва, начальник відділу кадрової роботи міської ради:
– Призначення на службу в органах місцевого самоврядування відбувається відповідно до Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування”. При міській раді діє конкурсна комісія, яка працює гласно, прозоро, згідно з чинним законодавством. Є порядок проведення конкурсу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України. У міській раді розпорядженням міського голови затверджено порядок конкурсного відбору на заміщення вакантних посад у виконавчих органах міської ради.
Інформація про оголошення конкурсу оприлюднюється на сайті міської ради, у віснику міської ради “Вечірня газета”. Якщо є вакансія, то інформація подається і до міськрайонного центру зайнятості. Документи від претендентів приймаються протягом 30 календарних днів з моменту, коли вже відомо про оголошення конкурсу – підписане розпорядження міського голови та опублікована інформація про проведення відповідного конкурсу. Бажаючі взяти участь у конкурсі протягом цього часу можуть ознайомитись із переліком документів, які потрібно подати, який так само оприлюднений на сайті міської ради і доступний кожному. Всі претенденти, які відповідають кваліфікаційним вимогам, отримують при здачі документів перелік питань, екзаменаційних білетів. На сьогодні це 75 питань. 45 із них стосуються знання Конституції України, Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” та антикорупційного законодавства, 30 питань – функціональних повноважень того виконавчого органу, куди здає документи кандидат.
Сама процедура конкурсного відбору також дуже відкрита. Претенденти складають іспит, затверджений постановою Кабінету Міністрів. Після того, як вони здають свої письмові роботи, ми вголос, не виходячи з аудиторії (виходять лише претенденти) зачитуємо відповіді письмової роботи і відразу ж оцінюємо результати. Жодних маніпуляцій, щоб людина могла переписати чи виправити, не допускається. На підставі написаних робіт, якщо кандидати склали цей іспит, вони допускаються до співбесіди в цей же день. Голова комісії оголошує результати іспиту в присутності всіх членів комісії, протокол засідання комісії подається на розгляд міському голові, який і приймає рішення про призначення на посаду.
Варто зазначити, що в деяких радах система побудована так, що один день кандидати пишуть іспит, а результати оголошуються на наступний, але у нас приблизно через дві години претендент має результат.
За останніх десять років я не пам’ятаю, щоб були якісь нарікання на роботу комісії, не було також жодного випадку відмови кандидатам в участі у конкурсі. Ніколи не оскаржувались рішення комісії. До її складу, до речі, хводять два члени громадської ради, депутати міськради, представники юридичного управління, голова профспілкового комітету.
Можливо, деякі звинувачення – через незнання законодавства. Як я сказала, стаття 19 Закону України “Про службу в органах місцевого самоврядування” говорить, що призначення відбуваються за конкурсним відбором та іншими процедурами. Що таке “інша процедура”? Це тлумачить постанова Кабінету Міністрів України № 804, де зазначено, що на службу в органах місцевого самоврядування можуть призначатись особи, які вже перебували на службі, за результатами стажування, без конкурсного відбору. Як приклад можу навести призначення на посаду начальника управління розвитку транспорту та зв’язку міськради Олександра Вергуна. Він шляхом стажування зайняв цю посаду. Але перед цим він працював заступником начальника цього управління. Постанова КМУ тлумачить також, що шляхом стажування людина з державної служби може бути переведена на роботу в орган місцевого самоврядування. Так було з нинішнім начальником головного управління житлово-комунального господарства Віктором Кухаренком, який до цього очолював державну інспекцію архітектурно-будівельного контролю. Тобто немає жодної людини, яка б була призначена на ту чи іншу посаду в міській раді не на законних підставах.
8."Забезпечити неухильне дотримання законів та регламенту під час проведення сесійних засідань міської ради".
Максим Линченко, голова постійної депутатської комісії з питань діяльності ради, депутатської етики, регламенту міської ради, відзначення нагородами, забезпечення законності, релігії, засобів масової інформації, регуляторної політики, підприємництва, інвестицій та зовнішньоекономічної діяльності:
– Дотримання вимог регламенту міської ради дуже важливе. І перша вимога цього документа – це обов’язок депутата брати участь у засіданнях сесій, постійних депутатських комісій тощо. Але самі підписанти вимог часто регламент порушують. “Дотримання вимог регламенту” – загальна фраза, жодної конкретики: в чому він порушувався?
Ми були свідками того, як на одному із сесійних засідань відбулось порушення регламенту, а саме голосування за одного з депутатів сторонньою особою. Тоді за виділення коштів для Фортечного району міста замість депутата від Радикальної партії проголосував голова Фортечної у місті Кропивницькому ради. Порушення це було відразу виявлено завдяки прямій трансляції сесійних засідань. Потім ми розглянули інцидент на засіданні комісії. Але ні закон, ні регламент не передбачають накладання на порушника жодної санкції. Як максимум – громадський осуд або оскарження рішення ради в суді.
Джерело: http://www.vechirka.com.ua